Aké sú vaše skúsenosti z ciest v zahraničí? Prekvapili vás miestne predpisy? Máte nejaký zaujímavý zážitok, či postreh? Ako rýchlo sa vám podarilo adaptovať?
V tejto súvislosti ma napadá iba jediné – šoférovanie v Británii. Nikdy som sám neskúsil, hoci som tam bol už veľakrát, vždy ale ako spolujazdec či cestujúci v tamojšej MHD. Ale celkom stačilo…:-) Vždy keď sa tam vraciam je to jedna z vecí, ktorá ma dokáže vždy dobre zmiasť.
Preto by som rád počul z úst niekoho, komu sa to už dostalo do krvi, ako dlho mu to trvalo zvyknúť si na volant na pravej strane a jazdu v ľavom pruhu, a či mu potom nerobí žiadne problémy krátkodobo šoférovať inde po Európe, napríklad na Slovensku s volantom na pravej/ľavej strane.
samozrejme, je to uplne ine, ale ten kto soferovat vie, sa adaptuje velmi rychlo. Samozrejme musis si davat vacsi pozor, podvedomi mas stale zafixovanu jazdu na opacnej strane. Chce tocvicit, cvicit, cvicit. Po mesiaci, ked vidis kazdeho jazdit na lavej strane, tak sa aj ty adaptujes. Mne osobne to trvalo tak mesiac, ale najhorsie z toho bolo prekonat strach a odhodlat sa jazdit. Potom uz to islo.
kazda krajina ma svoje specifika na soferovanie. aspom mne sa v CA jazdi uplne v pohode, len rychlo sa az tak moc neda. :((( nikdy nevies ci nemas v patach policajtov…a to je uz potom silnejsia kava, nielen na penazenku. ale aj tomu sa da predijst, ked si clovek kupi radar do auta za nejakych 300 buckov a moze ficat ako sa da.
a ked su viac ako 2 ludia v aute, vyhoda v zapche, mozes pouzit carpool lane.
vodicak toho ktoreho statu sa oplati mat. je to ID kdekolvek sa clovek po USA pohne. len kazdy stat ma ine pravidla na ziskanie, co stazuje situaciu niektorym cudzincom.
no a akosi mi je automaticka prevodovka po case nudna. malo aut je na mechanicku, hlavne tu v CA.
Doma som sa považovala za celkom dobrú šoférku, veľmi rada jazdím no tu (Atény) mi klesla sebaistota a chuť šoférovať…gréci milujú jazdu autom a tak skoro každý člen rodiny má vlastné a potom to tak vyzerá na cestách-zápchy, trúbia hneď len ako sa zapne zelená ak sa ten prvý v sekunde nepohne, veľmi rýchlo jazdia aj v meste, rešpektovanie dopravných značiek nehrozí a ani chodcov (treba si dávať veľký pozor!) a ešte k tomu sa pomedzi natlačené autá prepletajú motorky a nebodaj este aj nejaký ten cylkista a hlavné cesty sú vacsinou 3 prúdové tak si treba dávať pozor zo vštkých strán, zase uličky v obytných častiach(teda nie Avenue ale tam kde sú už aj budovy) su veľmi úzke a keďže je veľký probém s parkovaním tak popri ceste je vždy rad zapakrkovaných aút a može sa stať, že sa tam pomali ani nezmestíš. Samé jednosmerky sťažujú orientáciu atd. Preto si ja najrdšej sadnem do metra alebo busu a nestarám sa a ani nestresujem šoférovaním.
Ucila som sa jazdit az tu -a mozno ppreto to bolo lahke a soferovanie mam hrozne rada.Ceny benzinu su dost vysoke ale vobec ta tu nezastavuju policajti.Ja byvam na dedine pri mori blizko Plymouth,ale ani v londyne sa nam nikdy nestalo,ze by nas zastavili polisi a kontrolovali preukazy – to iba na margo jednej znamej ktroa mi vravela,ze na slovensku stoja na kazdom kroku a vyberaju pokuty….
Soferujem vo svajciarsku uz 5 r0kou a je to parada.V lete som bola na slovensku autom a tam som bola prekvapena ako bezohladne slovaci jazdia.Kazdy kto ma zahranicne auto jazdi ako zblazneny.Aj ja viem pridat plyn a robim to ale v norme.Isla som na slovensku mezi mestom namiesto 80 100kou a vsetci ma predbiehali.Tu by si to nedovolili.Pokuty su drahe a aj ked ma za 5 rokpu este nezastavili policajti davam si pozor na auta podozrivo stojace na nezvicajnych miestach.Neoplati sa.
z krajin, ktore poznam, je soferovanie najprisernejsie v istanbule. problemy ist na cervenu cez krizovatku, alebo si skratit si cez cez jednosmernu ulicu v protismere. aj ako chodec par dni trva, kym sa odvazite prekrizovat niektore ulice. ale v londyne som tiez prve dni musela rozmyslat, na ktoru sa stranu sa najprv pozriet.
a na slovensku je to dost velka katastrofa. ked sa da, tak tam jazdim len v noci. v mensej premavke je mozne tych sialencov skor vidno. slovenskych soferov delim na 3 kategorie: normalni, sialenci a chudaci. sialenci este stale neprisli na to, ze niektore predpisy a obmedzenia maju zmysel. predbiehaju v neprehladnych zakrutach s dvojitou ciatou, na sirsich bratislavskych mostoch predbiehaju s najmenej 100 km/h, parkuju na chodnikoch a myslia si, ze ich silnejsie auto (a mozno trochu viac penazi ako ma sused) opravnuje k absolutne vsetkemu. chudaci su ti, co v starych roztrasenych embeckach, pri objaveni sa ineho auta v spatnom zrkadle uhybaju na pravy kraj cesty a najradsej by sa skryli v jarku.
relativne cerstva „pikoska“: pred vianocami bol na rakuskej dialnici chyteny slovensky minister hospodarstva, predseda jednej z populistickych stran (ano), byvaly sef a neoficialny spolumajitel tv markiza – rusko. na prave opravovanom useku s predpisanou rychlostou 100 ho capol radar s 235 km/h. dostal zakaz soferovania v rakusku 3 mesiace, 3.000 € pokutu (teraz sa spekuluje, ci kvoli diplomatickemu statusu dostat ine sankcie). a ruskov statement? „mrzi ma to, ale podcenil som silu svojho auta“
ja som bola trosku v soku ked som sa viezla busom do skotska – a sofer v neskutocnej rychlosti letel dole kopcom ako vichor bez brzdenia – ja som brzdila namiesto neho, ale nepomohlo. Na to ake su tu uzke cesty sa tu jazdi straaasne rychlo. Inac neviem, ci ste uz isli po starej ceste niekde v skotsku – su touzucke cesty v podstate „jednosmerky“, ale jazdi sa v oboch smeroch – a jeden vodic – vacsinou ten, co ide z kopca/ak o tom vie/ by sa mal uhnut do passing place, aby ten druhy mohol prejst 🙂
Ja som mal zas s francuzskymi priatelmi obrovske stastie v Rakusku.
My sme totiz presli po dialnici cele Rakusko bezplatne pretoze sme si nezakupili dialnicne nalepky.
Aj sme si ich chceli na hranici s Talianskom kupit, ale cakali sme elektronicke myta. Nuz tie tam neboli a nikde sme si nevsimli, ze Rakusania predavaju aj nejake dialnicne znamky!
Ostali sme v tom, ze asi chcu podporit velmi cestovny ruch.
He-he!
Bol to zazitok, ked sme sa neskor dozvedeli, ze nam hrozila riadna pokuta!
Pokial ide o zvykanie si na opacnu stranu, da sa to. Clovek sice obcas vyjde do protismeru, alebo som mala problem s davanim prednosti na kruhovych objazdoch, ale lepsim sa. Zaujimavostou je, ze tu vo Victorii jazdia vodici zasadne so zapnutymi hmlovkami aj ked je jasny den (asi aby ostatni videli, ze ich maju, alebo su lenivi si ich vypnut ?!), neexistuje tu bohuzial pravidelna technicka kontrola, takze na ceste mozete pravidelne stretnut kyklopa, teda auto iba s jednym svetlom, o ktorom si naivne mozete mysliet ze to ide motorkar, nehovoriac o prislusnikoch inych mensin, ktori doma jazdili asi len na bycikli a teraz maju cim vacsie auto, ale nevedia s nim jazdit. (nadbiehaju si do zakrut tak, ze su schopni do vas v protismere narazit. No proste zabava ako vysita, pretoze vzhladom na vzdialenosti tu musi jazdit kazdy ci chce, alebo nie, ci vie alebo nie.
Tu vo Francuzsku ludia jazdia strasne. Neodvazim sa ani si sadnut na bicykel. Parkuju hocikde, najradsej na prechode pre chodcov, viackrat som dokonca videla auto, ktore odtlacilo prednym naraznikom to druhe, aby zaparkovalo na jeho mieste… Ked mate poznamku na niekoho, kto sa parkuje na prechode pre chodcov, len sa z vas vysmieva… Vodici nerespektuju chodcov, su schopni vas zrazit na prechode alebo vam prinajmensom „obrusit“ opatky. Nerespektuju semafory, zboznuju prefrknut na cervenu.
Ale cyklisti v tom tiez nie su nevinne. Najradsej mam, ked sa bicykluju na chodniku… A ked spominam semafory, tak tie pre cyklistov neexistuju. Podla nich pravidla cestnej dopravy nie su pre nich, ale pre auta. Nech ziju francuzski vodici a cyklisti!!!
Teraz trocha opacne-Rozmyslame nad pouzivanim IRSKEHO auta na SLOVENSKU – ma niekto skusenosti, postrehy, obmedzenia ??? Pisal som aj na min. vnutra ale akurat citovali zakony/vyhlasky a moc to nechapem :-((
Mate nejake prakticke skusenosti?? Ako je to napr. s povinnou vybavou?? U nas to dost prisne kontroluju, kdezto tu v Irsku ziadnu vybavu netreba-to si mam na slovensku dokupit?? Ake problemy mozu nastat ak nebudem mat platne NCT?? Pozna cosi take slovenska policia?? Mozu mi odobrat irske znacky??(Kedze podla novej slov. vyhlasky je to mozne odoberat EC slovenskym autam).
Vdaka.
Ja nadavam jak pohan. Zijem na spanielskej hranici a kupil som auto (Volkswagen) 1 km odo mna – ale v Spanielsku. Myslel som totiz, ze prihlasenie bude jednoduche – ved je EU! No a tak mi zacali starosti. Najskor som musel poziadat o ponechanie spanielskych znaciek az do doby ofic. prihlasenia vo Francuzsku – a zaplatit za to. Potom som musel absolvovat technicku prehliadku na FR uzemi – zaplatit za nu, i ked STK na spanielskej strane bola cerstva. Potom som musel navstivit danovy urad a vypisat nezrozumitelne papiere. No ale co ma najviac dorazilo je to, ze som musel pisomne poziadat Groupe Volkswagen vo Francuzsku o europsku komformitu -homologizaciu, i ked tato je jasne potvrdena a vpisana do technicaku uradom Groupe Volkswagen v Spanielsku. Musim na to cakat 2 tyzdne a zaplatim za to 211eur – pritom len potvrdia fotokopiu spanielskeho technicaku a auto nemusi nikto vidiet. No a potom s tymi vsetkymi potvrdeniami navstivim policajnu prefekturu, zaplatim dalsich 300 eur a 3 tyzdne si pockam na FR technicak. A to som na tom aute chcel ist na vianoce domov! Myslel som si ze zdieranie a byrokracia ma prim u nas, ale Francuzi nas teraz tromfli!
A musis ho prihlasovat vo FR??? Ked bude mat SP papiere a budes jazdit to je moc velky problem???
Ja to chcem takto spravit, mat IRL auto na IRL znackach(v SR ho aj tak neprihlasis) a nejaky cas jazdit – moze ma niekto nejak „napadnut“ ??? Da sa moja irska adresa (kde sa zdrziavam vacsiu cast roka, tzn. ze som reizdent) povazovat za trvale bydlisko???
A musis ho prihlasovat vo FR??? Ked bude mat SP papiere a budes jazdit to je moc velky problem???
Ja to chcem takto spravit, mat IRL auto na IRL znackach(v SR ho aj tak neprihlasis) a nejaky cas jazdit – moze ma niekto nejak „napadnut“ ??? Da sa moja irska adresa (kde sa zdrziavam vacsiu cast roka, tzn. ze som reizdent) povazovat za trvale bydlisko???
palo, a to si sa pred kupou neinformoval, ako to je? ja som myslela, ze uz vo F zijes dlho a vies, ako to chodi. mna uz take nieco nemoze prekvapit. vzdy som nadavala na SK, ale spanieli su v tom ovela „dalej“ 🙂 odo mna raz pytali vypis z registra trestov pre mojho vtedy 8-mesacneho syna 🙂 lebo to tak bolo napisane na jednom tlacive a neboli tam ziadne vynimky 🙂 spanieli…. ja si tu niekedy pripadam ako mimozemstan….
diwiak, ja tu mam trvale povolenie k pobytu, musim mat spanielsky vodicak a v spanielsku prihlasene auto. teda s tym vodicakom neviem, ako to je teraz, ked sme v unii. ja som si ho este musela dat uznat v spanielsku, pred rokmi. su tu aj ini znami, ktori nemaju trvaly pobyt v spanielsku, ale pracuju tu, tak oni si na dopravnom inspektorate museli vybat specialne turisticke znacky, lebo mali auto na leasing v SK, ale jazdili nim tu. radsej sa porad, ako to mas urobit, nie ze potom dopadnes, ako palo, ze same nemile prekvapenia.
nedalo mi to neprispiet. Ika to si si mohla dat LEN uznat slov. vodicak v Spanielsku? Ja v Taliansku som si musela robit pekne skusky na tal.vodicak. Pekne vyhlasku aj skusku z jazdy. Pritom som mala aj moj slov. vodicak. Slovensko nemalo ziadnu medzinarodnu dohodu s Talianskom o platnosti vodicaku. Cesko, Madarsko dokonca AJ Albansko malo – im stacil len preklad a uznanie, dostali tal. vodicak bez skusok. Tiez mi niekedy pripada, ze zijem v talianskej komedii. Ale clovek si uz zvykne na vsetko.
simona, mala som len lekarske skusky – cize ci mam v poriadku zrak, cosi precitat, potom na pocitaci taka blbost – gulicka vosla do tunela a mala som tuknut, kedy vyjde :-)) ale mala som stastie, lebo od 26. alebo 27.juna 1997 sa menil zakon, bola by som musela robit normalne vsetky skusky. ja som si to dala prelozit cez jednu znamu agenciu a oni mi oznamili, ze mam si pohnut. a ja som mala prave zapal vnutornych dutin, horucky do 40, vonku peklo tiez okolo 40… tak ked som mala vidiet tu debilnu gulicku, videla som ich asi 10, tak mi slzili oci…. a ked som si sla dat urobit fotku, tak sa ma ten pan opytal, ci som si ista, ze sa chcem fotit. tak mam taku fotku na vodicaku, ako keby mi niekto vrazil medzi oci – cela tvar cerveno-modro-zelena…. kaslem na fotku, hlavne, ze som nemusela robit skusky, stihla som to v posledny den 🙂
Hm ale ked uz mas novy „kartickovy“ EU vodicak tak predsa nemusis robit skusky ani nic podobne v druhej krajine… K tomu pouzivaniu IRL auta na SK mi z ministerstva napisali toto(sorry za obsiahlost):
Na základe Vašej žiadosti o poskytnutie informácie týkajúcej sa prevádzkovania vozidla s pravostranným riadením registrovaného v členskom štáte EÚ v Slovenskej republike a stanoviska Odboru dokladov a evidencií Prezídia Policajného zboru Vám zasielam nasledovné stanovisko :
Upovedomujeme Vás, že takéto vozidlá sú považované za vozidlá v medzinárodnej cestnej premávke, t.j. ak spĺňajú ustanovenia medzinárodnej zmluvy – DOHOVORU O CESTNEJ PREMÁVKE (Viedeň r. 1968) a ustanovenia § 2 písm. an) a § 98 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách v znení neskorších predpisov.
Vozidlom v medzinárodnej cestnej premávke je vozidlo, ktoré:
– patrí fyzickej osobe, fyzickej osobe oprávnenej na podnikanie alebo právnickej osobe, ktoré majú trvalý pobyt alebo sídlo mimo územia Slovenskej republiky,
– nie je evidované v Slovenskej republike,
– je na územie Slovenskej republiky dočasne dovezené. Za dočasne dovezené sa nepovažuje vozidlo, ktoré je na území Slovenskej republiky dlhšie ako jeden rok bez prerušenia trvajúceho dlhšie ako tri mesiace.
Vozidlo v medzinárodnej cestnej premávke musí:
– byť zaevidované v štáte, kde má trvalý pobyt alebo sídlo jeho držiteľ,
– byť označené evidenčným číslom,
– byť označené poznávacou značkou štátu, v ktorom je evidované,
– mať osvedčenie o evidencii vozidla.
Ak takéto vozidlo nespĺňa vyššie uvedené podmienky nie je možné ho považovať za vozidlo v medzinárodnej cestnej premávke.
Upovedomujeme Vás, že pri individuálnom dovoze vozidla zo zahraničia musí jeho držiteľ požiadať o schválenie technickej spôsobilosti vozidla resp. uznanie typového schválenia ES jednotlivo dovezeného vozidla a následne prihlásiť vozidlo do evidencie vozidiel na príslušnom dopravnom inšpektoráte.
V zmysle § 5 ods. 24 zákona č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, nie je možné udeliť typové schválenie alebo typové schválenie ES, alebo uznať typové schválenie ES vozidla s riadením na pravej strane alebo v strede vozidla; to neplatí, ak ide o typ vozidla jednoúčelového využitia, ktoré vyžaduje také umiestnenie riadenia.
— Tak, a vcul budte mudri… Pokial pracujem, zijem v IRL, som tu registrovany ako rezident na moju irsku adresu, taktiez certifikat od auta(technicky preukaz) je evidovany na moje meno a irsku adresu – povazuje sa to za trvaly pobyt ???
Ludia, je to riadna byrokracia s tymi autami v Europe…
Aspon v tomto je to urcite lepsie v USA. Tu totiz neexistuju ziadne technicke kontroly – mozes jazdit na com chces. Napriek tomu, drtiva vacsina Americanov (ludi v USA) jazdi na velmi dobre vyzerajucich autach. Povedal by som, ze je asi nemozne aby boli vodici vo svojich vozidlach nejak ohrozeni (alebo ze by niekoho ohrozovali), pokial funguju brzdy, smerovky a ostatne svetla.
Tie technicke kontroly, prepacte, ale mne to pripada ako sprosty europsky vymysel, ktory ma len jeden ucel: Zbierat od vodicov peniaze do statnej kasy! Taktiez, ako Palo napisal, je to pekna vyzierka – tiez tie ostatne kadejake byrokraticke povinnosti. No, chvala panuBohu, ze aspon starosti tohto druhu tu nie su! Este ked si spomeniem na ten benzin, ktory je u vas 2-3 krat drahsi… 🙁
Tymto samozrejme netvrdim, ze USA su perfekne. Su tu zas ine hlavy bolenia. Napr. dane od nehnutelnosti su vysoke. Platime od domu okolo $3300 rocne a to sa kazdy rok zvysuje…
Este, ked sme uz pri tom jazdeni v cudzine, tak tu jazdia ludia ako posrani. Trcia v lavom pruhu aj ked ma dialnica 3 pruhy v jednom smere, parkuju v zakrutach, krizovatky so stopkami vo vsetkych smeroch… Najhorsi (najpomalsi) vodici su samozrejme stari a okrem starych su to hlavne zeny. Samozrejme, ze proti zenam nic nemam, ale toto su moje dlhorocne skusenosti.
A ked uz cloveku dojde trpezlivost a zacne predbiehat na ceste kde je jeden pruh pre kazdy smer, tak kazdy druhy (predbiehany) trubi, aby ti dal najavo, ze si hazarder 😉 . Pre tychto ludi je doslova horor ked pridu na dovolenku do Europy (ani nespominam Slonensko!), pretoze sa im potom zda, ze kazdych 30 sekund su na pokraji zivota a smrti. Cital niektore komentare Americanov z europskych ciest, konkretne zo slovenskych, no – koniec sveta!
Na druhej strane treba priznat, ze na Slovensku niektori skutocne jazdia ako blazni, ale vyhodou je, ze aspon nik nezdrzuje premavku.
Tvoja reakcia