Problem je v tom Barbara, ze ty nemas ani ponatia co ma clovek mat v hlave, lebo podla toho ako sa vyjadrujes mas minimalne vzdelanie a nikdy si nestudovala v zahranici a divila by som sa, ze vobec na SK. Si par rokov v zahranici oproti mne. To vyjadruju tvoje prispevky. Pozrela som sa naspat, sedis tu cely den na exile to akoze nepracujes. Ja nemusim pracovat, ale prospeje to rozumu. Preco to neskusis?
Och nasa mudrost prehovorila do duse nasej.Ano,priznavam sa ti moja najmudrejsia, ze sedim dnes vela na nete,lebo som chora a dost sa nudim.Sklanam sa pred tebou,v zahranici vystudovanou osobou a priznavam, ze nemam ukoncene ani zakladne vzdelanie…..odhalila si ma, fnuk.Oproti tebe som nic a nikto a v zahranici som len z milosti bozej, to ty si tam ako kralovna.Samozrejme, ze nemusis pracovat, lebo ty mas sluzky, to uz vsetci vieme a velmi si ta kvoli tomu vazime a obdivujeme ta, ako daleko si to dotiahla.Aj ta satka ti tak naramne pristane, som si ista, hoci som ta este nevidela.Urcite mas najnovsi model a si ako princezna z tisic a jednej noci.Ja sa pokusim pracovat, ak ma niekde vezmu, slubujem.Budem aj toalety cistit, ale chcem, aby to prospelo mojmu rozumu.Tak ja to teda skusim, aspon budem mat za co zaplatit internet.A dakujem za tvoje cenne rady, ty si proste jednicka.
AKY MUDRY,to ti davam za pravdu…skoro kazda matka si o svojich detoch mysli,ze sú jedinecne…
Teraz si spominam na taku milu prihodu,ktoru som postrehla na vlakovej stanici este ako mlade bezdetne dievca…otec sa hral s malym,asi 2-roc.chlapcom na schovavacku.Schoval sa mu kusocek za schodmi a cupol si.Dieta ho zbadalo,potesilo sa a snazilo sa cupnut si vedla otca,ako nejaky dospelak,aj ked sa kymacal dozadu-dopredu 🙂
Uz vtedy som si uvedomovala,ze dieta je vernou kopiou rodica a vo vsetkom sa ho snazi napodobnit….a my ho len formujeme.
Potom prisli moje deti,u ktorych to tiez nebolo inak.Asi ako u vsetkych deti…
Takze ak si niekto mysli,ze ma perfektne deti,tak si vlastne v skutocnosti rodic sam o sebe mysli,aky je perfektny.Pritom postupom casu ma dieta uz svoj vlastny nazor a nemusi sa zhodovat s nazorom rodica.Ale rodic zostane vzdy perfektny.Urobil, co mohol.A ked dieta neurobi nieco podla jeho predstav,na vine je dieta,skoro nikdy nie on sam,pretoze malokto si prizna,ze prave on schybil.
Priklad:dnes si dieta nevazi hracky…preco asi? Pretoze jeho detska izba je s nimi prepchata.Keby to rodic trochu obmedzil,mozno by si ich vazilo viacej.A tak sa bude chovat,aj ked bude dospely.Nebude si vazit nic…vsetko mu bude malo,nad vsetkym ohrnie nosom.A co povie rodic? Ale ved sme mu dali vsetko…
Tym samozrejme nikomu nedavam ziadne lekcie.
Teda tebe ta satka z Hornej dolnej tlaci urcite na hlavu, preto si myslis, ze kazdy ma tvoj problem Barbara.
Myslims, ze mala si nieco s Turkami tak pis k teme. Ja som s nimi nikdy nic nemala, lebo sme nebyvali v takych oblastiach. Takze pis k teme so svojimi Turkami, ja koncim, iba som reagovala na nenavistne chovanie,
Komisarka, pekny prispevok, ale ja som si nikdy nemyslela, ze ako rodic som perfektna, ale snazila sme sa. Prirodzene nikto nie je prefektny, ale ako si spravne poznamela, milujuci rodicia povazuju svoje deti za jedinecne.
Ovsem nepaci sa mi ked niekto si mysli, ze jeho deti su lepsie ako ine a kritizuje slovenske matky.
Radikalizmus podľa mňa v sebe nemusí implikovať nutne niečo zlé.
Radikálnosť hovorí len o vymykaní sa priemeru, nie o morálnej hodnote. Ak je samotný priemer zlý, potom tie najlepšie snahy a činnosti sú zároveň najradikálnejšími.
Trvanie na kresťanských hodnotách v západnej Európe sa dnes javí ako radikálne, pretože väčšina ľudí Západu sa svojich koreňov dobrovoľne vzdáva.
Naopak, v islamskom svete je tendencia opačná, snahy smerujú k čo najtesnejšiemu spojeniu štátu/spoločnosti s náboženstvom.
Čo sú to vraždy cti?
Podľa správy OSN v mene cti príde o život každoročne 5000 dievčat a žien. Toto číslo je však zďaleka neodráža realitu, pretože väčšina prípadov sa pred súd nedostane. Odhady skutočného počtu vrážd cti sa pohybujú medzi 10 000-100 000 prípadov každoročne.
Vraždy cti (nem. der Ehrenmord, angl. Honour Crime, Honour Killing) sú formou násilia vykonávanou v patriarchálnych (kmeňových) spoločnostiach takmer výlučne na ženách a vyplývajú zo zdedených archaických predstáv o manželstve a dostávajú sa do úzkeho spojenia s náboženskými hodnotami.
Ide o dopredu plánované často obzvlášť zákerné činy. Ich logika sa zdá na prvý pohľad pomerne jednoduchá: žena, na ktorú padne podozrenie nevery svojmu mužovi, je mužským príslušníkom rodiny zavraždená, aby sa tak zahanbená a zneuctená rodina ženy mohla očistiť.
Vraždy cti nie sú výlučne spojené s moslimskými krajinami (prítomné sú aj v Brazílii a ďalších krajinách Južnej Ameriky), ale v týchto krajinách sú javom najčastejším, a to predovšetkým v Pakistane.
Príčiny vrážd cti
Priamou príčinou je stratená česť rodiny. K nej dochádza na základe podozrenia z porušenia manželského kódexu, mimomanželským či predmanželským vzťahom, ale aj obecne morálne chybným správaním ženy. Nároky na správanie sa v jednotlivých krajinách líšia podľa miery konzervatívnosti. V Jordánsku má ženy samozrejme väčšiu slobodu a je na ňu inak nazerané než v Iráne alebo Jemene. Žena s pochybnou povesťou sa nazýva charmuta.
Akékoľvek správanie, ktoré spochybňuje nevinnosť dievčaťa či vernosť ženy môže byť považované za zneuctenie (incest, znásilnenie, dobrovoľný pohlavný styk). Nemusí ísť ale len o pohlavný styk, stačí, že je dievča videné na verejnosti s mladým mužom, má „nevhodný“ odev, príde domov neskoro, telefonuje s cudzím mužom, alebo jej manžel objaví list od cudzieho muža.
To, že často stačí šírenie klebety, dokazuje fakt, že „na základe vykonaných autopsií na obetiach v Jordánsku vyšlo najavo, že 80% podozrivých nemalo žiaden pohlavný styk.“ Amnesty International zaznamenala prípady, keď k vražde v mene cti došlo potom, čo sa mužovi snívalo o nevere jeho ženy.
Trest vraždy môže hroziť aj žene, ktorá túži po vzdelaní a väčšej nezávislosti, alebo ak sa chce moslimka vydať za kresťana a tento nekonvertuje na islam (šaria takéto svadby zakazuje).
To, že niekedy moslimská žena skutočne svojho muža nemiluje, súvisí s tým, že mnohokrát sú ženy do svadby nútené a pri voľbe partnera nemajú slobodnú voľbu. V západnej Európe sú čoraz častejšie prípady moslimských konzervatívnych rodín, ktoré svojím dcéram nachádzajú ženíchov z Pakistanu, Turecka a podobne (a následne ich aj posielajú za nimi, hoci tieto dievčatá sú už narodené v európskych krajinách). Toto bol prípad napr. Shahidy Mohammed z Manchesteru , Hatun Sürücü z Berlína a mnohých ďalších. Pohyb žien prebieha aj opačným smerom. Niektoré turecké rodiny žijúce v Nemecku privezú pre svojich synov nevzdelanú mladú tureckú nevestu, tzv. gelin („tá, ktorá prichádza do domu“), ktorá sa zrazu ocitne v neznámej krajine s neznámym jazykom a logicky je preto úplne závislá na manželovi a rodine a nemá potom prostriedky ani schopnosť brániť sa tlaku rodiny.
Keď je teda „porušená“ česť rodiny, „rodinná rada“ rozhodne bez vedomia „hriešnice“ o tom, kto z mužských príslušníkov rodiny bude vykonávateľom vraždy, resp. kto napraví rodinnú česť umytím v krvi hriešnice (ostatné ženy rodiny sa len zriedka priamo podieľajú na vraždách cti, napomáhajú skôr nepriamo).
Často je vykonaním vraždy poverený neplnoletý muž (napr. brat obete), pretože v prípade trestu mu hrozia menšie sankcie. Jedna zo zarážajúcich vecí na vraždách cti je práve skutočnosť, že obete sú zavraždené svojimi vlastnými príbuznými a u koho iného, ak nie u najbližšej rodiny človek hľadá porozumenie a lásku?
Podľa správy Human Rights Watch bolo v Pakistane v období rokov 1998-2002 spomedzi osôb obžalovaných z vraždy cti, 462 bratov obetí, 395 manželov, 217 osôb v inom príbuzenskom vzťahu, 103 otcov, 60 inak zapletených osôb, 58 synov a 44 cudzích osôb. V Jemene podľa správy Sisters Arab Forum for Human Rights a švajčiarskej „NGO“ Surgir z mája 2005 bolo v 418 prípadov vrážd cti medzi páchateľmi 40 manželov, 26 bratov, 16 otcov, 12 synov, 174 neidentifikovaných a 140 iných osôb.
Rovnaká správa upozorňuje na fakt, že hoci sa v Jemene zvyšuje počet vzdelávajúcich sa dievčat, podiel žien na práci a verejnom živote, čo je znakom istej „modernizácie“, na počte vrážd cti sa to neodrazilo. Ženy, ktoré sa via podieľajú na práci, majú podia tejto správy väčšiu příležitost dostať sa do styku s cudzím mužským elementom a preto sú vystavené väčšiemu riziku z následného zabitia.
Samotnej vražde môže predchádzať snaha o korigovanie správania ženy skrze napomínanie, bitku apod. (V prípadoch keď žena túži po väčšej nezávislosti, teda pri „napraviteľných hriechoch“) Keď je to neúčinné, muž preberá zodpovednosť na seba. Pokiaľ ide o spôsoby zabitia, obete sú ubodané, zastrelené, zaškrtené, ubité k smrti, poliate benzínom a zapálené, alebo zomrú na otravu. Nezriedka sú úmrtia obetí vrážd cti navonok utajované a vysvetľované v Pakistane ako „nehody s elektrickým prístrojom“, prípadne v Palestíne odôvodňované trestom za „kolaboráciu s Izraelom“.
Právne úpravy
Páchateľ vraždy cti je verejnosťou považovaný za hrdinu, dostáva sa mu uznania, trest nasleduje len výnimočne, resp. len veľmi malý. Vraždy cti sú totiž považované za legitímne, dokonca nutné prostriedky k zachovaniu cti rodiny. Mnohé krajiny (vrátane Afganistanu, Albánska, Bahrajnu, Egypta, Indonézie, Iraku, Jordánska, Kuvajtu, Maroka, Ománu, Pakistanu, Saudskej Arábie, Spojených arabských emirátov, Sýrie, Tuniska a Turecka) síce podpísali zmluvu OSN o právach žien CEDAW (Convention on the Elimination of all Forms of Discrimination against Woman), v praxi to však mnoho neznamená (ako mnohé iné aktivity OSN).
V Jordánsku povoľuje zákon mužom zabiť ženskú príbuznú v dopredu plánovaných prípadoch, ako aj v prípade prichytenia ženy pri cudzoložstve (ako spontánna reakcia). Článok 340 trestného zákonníka hovorí: „ten, kto nájde svoju ženu alebo ženu zo svojich príbuzných pri cudzoložstve a zabije či poraní jedného z milencov, je oslobodený od trestu.“
Sýria povoľuje zabiť ženskú príbuznú, ale len pri prichytení „in flagranti“, nie plánovane. Podľa článku 548 „Ten, kto nájde ženu, matku, sestru, tetu či neter vykonávajúcu cudzoložstvo alebo iný nelegálny se.xuálny akt s iným a zabije alebo zraní jedného, prípadne oboch, je oslobodený od trestu.“
Maroko povoľuje len manželom zabiť pri „in flagranti“ činoch. Článok 418 trestného zákonníka: „Zabitie, zranenie a bitie sú ospravedlniteľné v prípade, že sú spáchané manželom na žene a jej milencovi v momente, keď ich tento prekvapí pri cudzoložstve.“
Konkrétne prípady
Hoci sú vraždy cti najčastejšie v moslimských krajinách, do pozornosti Európana sa viac dostanú prípady moslimov z Európy. Je to preto, že tu sa oproti krajinám Blízkeho a Stredného Východu neutajujú, nie sú akceptované a ich vykonávanie prirodzene zvyšuje obavy s rastúceho počtu tureckej menšiny v Nemecku (počet Turkov v BRD sa odhaduje na 2,5 milióna), arabskej vo Francúzsku, pakistanskej vo Veľkej Británii atď. Preto príklady, ktoré uvádzam, sú z Európy.
V emigrácii sa v snahe zachovať si vlastnú identitu zvyšuje tlak na udržiavanie tradícií a pravidiel. Rodiny sa snažia v priklonení k pôvodným hodnotám ochrániť domovskú krajinu. Spoločnosť, do ktorej sa prisťahovali vnímajú ako pomýlenú a nebezpečnú. Preto zvyšujúci sa počet prípadov vrážd cti v Nemecku priamo súvisí s rastúcou islamizáciou hlavne tureckej komunity. Vo Veľkej Británii bolo zaznamenaných v období rokov 1994-2004 122 vrážd cti mladých žien z rodín pochádzajúcich z Blízkeho a Stredného Východu, západnej Afriky, Turecka, Bosny, Kosova a z rómskych rodín.
Hatün Sürücü : ide o najznámejší prípad z nemeckého prostredia, keď verejnosť pobúrila správa o smrti tejto 23-ročnej Nemky kurdského sunnitského pôvodu. Hatün Sürücü bola zastrelená 7. 2. 2005 troma ranami do hlavy a v priebehu štyroch mesiacov bola šiestou obeťou vraždy v mene cti v Berlíne.
V septembri 2005 boli obžalovaní z vraždy jej traja bratia: Mutlu (dnes 26-ročný) mal podľa obžaloby obstarať zbrane, Alpaslan (25-ročný) vylákať sestru z domu a stáť na stráži a najmladší Ayhan (19) mal strieľať. Hatün sa vymykala predstavám svojej rodiny: najprv bola prinútená k svadbe s vlastným bratrancom, ktorého nepoznala, potom sa oddelila od rodiny a sama vychovávala syna, vyučila sa a zarábala na seba, nenosila na hlave šatku a využívala výhody liberálnej nemeckej spoločnosti.
Vražda vyvolala početné sympatie u mladých nemeckých moslimov (hlavne v škole T. Morea neďaleko miesta činu) na jednej strane a veľké protesty majority a diskusiu na strane druhej. Zarážajúca bola reakcia zo strany oficiálnych moslimských predstaviteľov. Nasledovalo totiž ticho. Až pod tlakom verejnosti sa Islamská Federácia v Berlíne rozhodla vyjsť na verejnosť s výzvou a plagátom proti sobášom z donútenia. Najväčší spolok pri mešite v Nemecku „Ditib“, kontrolovaný tureckým ministerstvom pre náboženské otázky sa až po mesiaci rozhodol hovoriť v rámci piatkových modlitieb o probléme vrážd cti.
Výsledok súdneho procesu s bratmi Sürücü, v ktorom obhajoba tvrdila, že páchateľom bol len najmladší z nich (hrozil by mu trest pre mladistvých pretože v čase spáchania činu ešte nebol plnoletý), bol víťazstvom obhajoby, keďže súd v apríli tohto roku odsúdil len Ayhana a to na 9 rokov a 3 mesiace. Dvaja starší bratia boli oslobodení pre nedostatok dôkazov.
Zahra Kameli : 24-ročná Iránčanka vo februári 2005 tesne unikla vyhosteniu z Nemecka do rodnej vlasti. Kameli bola ako 16-ročná prinútená vydať sa za muža, s ktorým v roku 2001 prišla do Nemecka. Tam ho opustila, našla si nového partnera a prestúpila na kresťanstvo. Po návrate muža do Iránu mala byť zo strany nemeckých úradov vyhostená, hoci jej v Iráne kvôli porušeniu manželstva hrozilo ukameňovanie. Potom čo sa v lietadle smerujúcom do jej domoviny nervovo zrútila, pilot ju odmietol prepraviť. Až na základe lobby cirkví a spolkov na ochranu ľudských práv úrady udelili Kameli dočasné povolenie k pobytu.
Kontext vrážd cti
Vraždy cti vypovedajú o viacerých skutočnostiach. V krajinách, kde sú akceptované a považované za správne, je rodina vnímaná ako jedna z najdôležitejších hodnôt, cieľom je zachovanie rodu, splodiť čo najviac detí, ide teda skôr o kvantitatívnu než kvalitatívnu stránku. Preto všetko, čo rodinu (údajne) ohrozuje, je prísne trestané. Otázne je, do akej miery je pre deti prospešné, ak stratia svoju mamu len na základe istej fantazmagórie otca. A v prípade, že sa žena skutočne previnila, je manželstvo redukované len na telesnú stránku (zachovanie se.xuálnej čistoty), o odpustení nemôže byť ani reč. Vraždy cti sú v moslimských krajinách realizované vďaka prítomnému výraznému kolektívnemu duchu: údajný prehrešok jednej osoby znamená poškvrnenie pre celú rodinu (pričom rodina je chápaná širšie než v západnej spoločnosti, kde prevláda predstava rodina = rodičia a deti) a problém sa stáva predmetom riešenia tejto širokej skupiny ľudí. Vykonávateľom vraždy nemusí, ale môže byť len jednotlivec, tomu sa potom za to dostane pocty od celej skupiny (rodiny, obce).
Antropológ G. M. Kessler hovorí o „kultúre cti a hanby“, v ktorej je prvoradá potreba zabrániť stratu tváre. Podobne možno potom vysvetliť aj politické a vojenské konflikty – česť je potrebné potvrdzovať v konfrontácii so Západom, ktorý ich chce o ňu pripraviť.
Ted Lapkin hovorí v prípade cti o dvoch formách jej prejavovania: defenzívnej, arab. ird a ofenzívnej, arab. sharaf . Ird zahŕňa se.xuálnu čistotu, ale tiež konfrontácie so západným svetom, ktorému sa treba brániť. Sharaf znamená pozitívne konanie, ktoré vzbudzuje rešpekt, úctu, ako veľkorysosť, odvaha, to má viesť k zlepšeniu sociálneho statusu a povesti.
Praktizovanie vrážd cti presúva bremeno viny len na ženu, akoby bol muž bez hriechu, hoci v prípade znásilnení je to presne opačne.
Zatiaľčo v prípade, že má moslim pohlavný styk s nemoslimskou ženou, je to tolerované, tak ak napr. strýko znásilní svoju neter, trest nenesie on, ale dievča.
Odplata za vykonaný čin sa uskutočňuje už v pozemskom živote a jej uskutočnenie zároveň znemožňuje vinníčke, aby sa niekedy v budúcnosti vrátila na „správnu“ cestu. A ak už nie na vlastnú ženu či sestru, tak aspoň na vlastné deti by mali vrahovia brať ohľad v prípadoch, keď zabíjajú matku detí.
Islam vs. Kresťanstvo
Predstavy o se.xualite a žene hrajú dôležitú rolu v krajinách s praktizovaním vrážd cti. Se.xualita je sústredená na muža a hierarchicky určená. Žena má povinnosť muža počúvať, manželstvo nie je založené na rovnosti partnerov. Kým mužovi sú povolené štyri manželky (4, 3), žena je viazaná k jednému mužovi. O jednoznačnej nadradenosti muža žene hovorí súra 4, 38: „Muži zaujímajú postavenie nad ženami preto, že Boh dal prednosť jedným z vás pred druhými, a preto, že muži dávajú z majetkov svojich (ženám).“ Jasnejšiu formuláciu podradenosti žien mužovi, než sú slová „Boh dal prednosť jedným z vás“ (mužom), si neviem predstaviť. Nerovnosť mužov a žien je tiež vyjadrená v práve, keď svedectvu jedného muža sa vyrovnajú svedectvá dvoch žien (2, 282). Okrem odlišnosti v hierarchii pohlaví však Korán hovorí aj o fyzickej prevahe muža nad ženou, keď ospravedlňuje násilie: „A tie (ženy), ktorých neposlušnosti sa obávate, varujte a vykážte im miesta na spanie a bite ich!“ (4, 38)
V islame je manželstvo chápané len ako vzťah medzi mužom a ženou (pričom žena má podriadenú pozíciu), naproti tomu v kresťanstve je manželstvo vzťahom medzi mužom, ženou a Bohom, Boh je tým, kto je sudcom v prípade nevery, Boh dáva manželstvu hlbší rozmer a poslušnosť sa týka oboch partnerov, a to Bohu. Zároveň má manželstvo v kresťanstve duchovný aj telesný rozmer, ale nielen manželstvo má tieto dva aspekty, v samotnej osobe Krista sa spája telesný princíp s duchovným (skrze utrpenie tela dochádza ku spáse).
Text Koránu sa obracia smerom k mužom, o ženách sa hovorí v tretej osobe, to implikuje čitateľa mužského, akoby ženy boli Bohu vzdialenejšie, k ním sa totiž neprihovára. Ako potom môže Alláh osloviť ženu, keď sa k nej neprihovára? A kde inde, ak nie pred Bohom by mala platiť rovnosť? Zároveň sa ženy stávajú len akýmsi predmetom, prostriedkom ku slasti a rozkoši, keďže na verných čaká v nebi blažený život s pannami.
Text Starého zákona sa tiež zmieňuje o tom ako riešiť smilstvo. „Kto bude cudzoložiť s vydatou ženou, s manželkou svojho blížneho, tak cudzoložník ako cudzoložnica musia zomrieť.“ (Lv 20, 10) „Ak sa niekto zasnúbi s devou, pannou, a keď ju v meste nájde iný a bude s ňou spať, jedného i druhého privedieš k mestským bránam a budú ukameňovaní, deva preto, že nekričala, keď bola v meste, muž zasa preto, že zneuctil ženu svojho blížneho. (…) Ale ak nejaký muž nájde v poli nejakú ženu, ktorá je zasnúbená, a násilne sa jej zmocní, a bude s ňou spať, bude len on usmrtený.“ (Dt 22, 23-26) Starý Zákon je teda pomerne dosť prísny, ale spravodlivý, trest nesie ten, čo sa previnil.
Úplne nový a prístup sa objavuje v Novom Zákone. Kristus tiež kladie dôraz na vernosť: „každý, kto prepustí svoju manželku, okrem prípadu smilstva, vystavuje ju cudzoložstvu, a kto si vezme prepustenú ženu, cudzoloží.“ (Mt 5, 32) Radikálna zmena však nastáva v momente, keď zákonníci a farizeji chcú ukameňovať ženu prichytenú pri smilstve. Kristus im oponuje: „Kto z vás je bez hriechu, nech prvý hodí do nej kameň.“ (Jn 8, 7) Ježiš teda zdôrazňuje, že človek nemá právo súdiť iných, pretože je sám hriešny a zároveň, že pre každého hriešnika, ktorý sa obráti, má Boh zmilovanie a nekonečné milosrdenstvo.
Základný rozdiel medzi islamským a kresťanským svetom spočíva v tom, že mravný prehrešok (v tomto prípade nevera) sa netrestá ako kriminálny čin. Lenže v moslimských krajinách, kde sa štátna moc kryje s duchovnou, sa prečin proti morálke považuje za zločin. V západnej spoločnosti je morálny prečin prenechaný na svedomie jednotlivca. Iste, že násilie na ženách je vykonávané aj na Západe, ale nie je odôvodňované náboženskou potrebou.
Dovolím si tvrdiť, hoci je to „politicky nekorektné“, že jednotlivé civilizácie a kultúry si nie sú rovné, ale že jedna môže byť nadradená druhej. A to tá, ktorá netrestá obete, ale vinníkov, ktorá rešpektuje ľudskú slobodu, ktorá oddelila svetskú od duchovnej moci a mravné prečiny nekvalifikuje ako trestné činy, ale trest za ne presúva do oblasti transcendentna, prenecháva ich na Najvyššiu inštanciu, Boha.
Mária Pešeková
Mne sa tato Barborka paci. Ved si len robi srandu z nejakej co sa doslova vnucuje na vsetky strany so svojim vierovyznanim. A pritom mohla by o tom pisat aj zaujimavo keby na to mala. Takto tu to nabozenstvo nie ze len nepropaguje ale s nim otravi kazdeho citatela. Takze na propagaciu nasho nabozenstva nenajali velmi vierohodnu presvedcivu osobu.
Ak ti je to tak oooh nudne mila citatelka, alebo citatel,tak to ooooh necitaj,hehe.Ja suhlasim s anonymom pred tebou.Ta, co tu propaguje svoje nabozenstvo, tak ta na to jednoducho nema a to je vsetko.Posudzuje a odsudzuje ine praktiky, ako maju oni a nema to ziadnu logiku, co pise.Videla som ju uz v inych temach, hada sa s vela ludmi a je fanaticka, az to boli.Tak sa s nej trocha ooooh zasmejem,lebo sa mi chce.A o svojich turkoch radsej pisat nebudem, lebo ono by to neboli v podstate zle veci.Su to ok kamosi,aj kamosky, u jedneho som robila v pizerke, mali sme pekny, kamaratsky vztah. S nim, aj s jeho zenou.Ja proti nim v zasade nic NEMAM.Ale proti fanatizmu ano.Nikto nema zabudat, ze kde sa narodil.Oni mi nevadia, hoci s ich vsetkymi praktikami nesuhlasim, ale to ja v zivote nezmenim, tak co uz.
Dakujem za velmi informativny clanok, je to skutocny problem tie vrazdy zo cti a naviac, ze to prenasaju do Europyaj USA. Tu by to urady mali prisne potrestat, ako kazdu predom pripravovanu vrazdu, teda vrazdu 1. stupna, kedze v ich krajine povodu su taki zabijaci hrdinovia. Pritom tie dievcata sa iba chcu prisposobit novym podmienkam, kde ziju, ale rodiny ich tahaju naspat do tradicii
Ovsem kto sa neadaptuje v novom prostredi, zahynie, take je pravidlo evolucie. Takze za vrazdy patri dozivotne vazenie. Ziadne vynimky. V Europe sa budu chovat podla nasich pravidiel.
class=“postlink“ href=“http://www.youtube.com/watch?v=W-NDrs3-D_“> http://www.youtube.com/watch?v=W-NDrs3-D_
Este pripajam video,ktore hovori o problematike drogovej a ak by som sa posnazila,tak sa tu najde aj o prostitucii v islamskych krajinach.
Len sa o nich az natolko nehovori,ako v nasej Europe,nakolko prostitucia v Europe je legalna a drogy su niekde taktiez.
To je hlavne odkaz pre mamicku s 3 detmi,ze ani v islamskych krajinach to nie je inak.
class=“postlink“ href=“http://www.youtube.com/watch?v=W-NDrs3-D_o“> http://www.youtube.com/watch?v=W-NDrs3-D_o
class=“postlink“ href=“http://www.youtube.com/watch?v=OPYcCf5hoEQ“> http://www.youtube.com/watch?v=OPYcCf5hoEQ
Tak to prve sa mi velmi nepodarilo 🙂
myslela som si, ze na tuto temu budu prispievat najma zeny, ktore maju skusenosti s Tureckymi muzmi. ale pravdepodobne som si zle precitala nadpis, kedze je tu mozne najst vsetky mozne prispevky, len nie tie co sa tykaju temy. co ma s temou ja a turek spolocne to video o egyptskej drogovej zavislosti alebo iracke prostitutky? neviem preco tu vsetci hadzu moslimov do jedneho vreca a preco vobec hodnotite turkov na zaklade nabozenstva. to ste si vybrali fakt velmi zly priklad nakolko turecko je jedna zo striktne sekularnych krajin, kde nabozenstvo nezasahuje do veci verejnych a statnych ani ako u nas katolicka cirkev. okrem toho poznam viac turkov, ale pravych zijucich v turecku, nie tej najspodnejsej tureckej vrstvy co sa dostahovala do Europy a urcite to nie su nabozensky fanatici ani ako ja, co som v podstate veriaca a praktizujuca katolicka. vsetci z tych 20 turkov, ktorych velmi dobre poznam su normalni ludia, moderni ako my, nepocitovala som ziadne naznaky horsich nazorov na zivot ako su tie moje. a je mi luto ze vacsina europanov stotoznuje vsetkych turkov s tymi co sa dostahovali do Europy a predavaju tu kabab a ktori nepatria ani k europanom ani k turkom. mladi turci su totiz dnes velmi vzdelani a ludsky velmi pohodovi ludia. co mi dalej vadi je to ze hadzete vsetkych moslimov do jedneho vreca. pokial viem, tak vacsina slovakov vratane mna sa v sirsom zmysle zaraduje ku krestanom, kde patria okrem ineho aj pravoslavni, grekokatolici a podobne. myslite si ze my rimskokatolickeho vierovyznania mame rovnake zmyslanie ako ti pravoslavni Rusi alebo grekokatolici? a takisto treba rozlisovat moslimov na šítov a sunitov, ale tiež som proti tomu aby sa ludia hodnotili podla nabozenstva. nemaju sa hodnotit ani podla naroda. lebo kazdy clovek je jedinecna bytost. a ja aj ked som bola cely zivot vychovavana v rimskokatolickej viere a dokonca v rodine ako su myslim dnes mnohe slovenske rodiny, mierne rasisticky orientovane, myslim ze nie som ako vsetci krestania a viem si o ludoch robit vlastne nazory, neovplyvnuju ma nazory druhych ale svoje nazory si robim na zaklade vlastnych poznatkov, co som videla a co som mala moznost na vlastnej kozi zazit a nie tak ako vacsina tu diskutujucich, ktori v zivote neboli v turecku a poznaju len poslednych turkov, ktori tu v europe predavaju kebaby ale trebars aj naivne slovenske baby a robia tak skvelu reklamu „tureckym turkom“. neznasam tak vytvorene nazory ze „jedna babka povedala“ a uz sa klebety siria. my slovaci by sme tiez neboli radi keby nas hodnotili podla tych slovakov, ktori pomaly kazdy tyzden kradnu v Rakusku. toto vsetko ale hodnotim len medzi nami slovakmi. inak svoju krajinu i nabozenstvo medzi cudzincami obhajujem a nikdy nekritizujem. len by sme si my slovaci mali uvedomit niektore veci a otvorit oci a srdcia a prestat mat komplexy.
Takze ja s tebou suhlasim s1.Ja poznam vela Turkov a su to fakt v pohode ludia.Neviem preco rozpravas o tych, co predavaju kebaby, ze su to posledni turci,aj ti nie su podla mna o nic horsi, zivia sa ako vedia.A tie kebaby ludom chutia.Pracovala som u Turka v restaruracii, nebol jediny problem.Problem je len ten, ze jedna z nas, tu povysuje vieru moslimsku a arabky nad vieru nasu a nase zeny, co je proste blbost.Je to fanaticka a ta sa v mojich riadkoch urcite najde.Ja nerozdelujem moslimov na tie dve skupiny, co si napisala, ja ich vieru neriesim.Maju v nej velke rozdiely oproti tej nasej a preto to v mnohych zvazkoch neklape, ale nehovorim, ze nemozu byt s nimi nase baby stastne.A vlastne ma to uz naozaj nebavi,riesit vieru, ja nenavidim rasizmus.Ale povysovanie tiez nie.Takze priznam aj to dobre, aj to zle a urcite sa medzi nimi, tak ako aj medzi nami najde vela toho zleho a pre nas nepochopitelneho.Ale ani oni nas nechapu, takze sme si vlastne kvit.
s1,
uplne a 100% s tebou suhlasim.A suhlasim aj s tym,ze drogova zavislost v Egypte nema s temou nic spolocne.No ked niekdo o niekolko stran dozadu ociernuje Slovensko a Europu v tomto zmysle a vyzdvihuje moralku v islamskych statoch vseobecne,este k tomu stylom akoby Europa bola najvacsi odpad,tak ja jej/jemu dokazujem,ze ani tam to nie je inak.Rec z anonymneho strany bola o islamskych krajinach vseobecne a nie len o Turecku.Preto ta nesuvislost s nadpisom.Na nijaku narodnost som neutocila konkretne,ani na Turecko,ani na krajiny,na ktore som sem hodila linky.Iba som vyvratila jej mylny nazor o tom,ze islamskych krajin sa tato problematika netyka.Tyka sa to vo vacsej a mensej miere celeho sveta.A je rozdiel pridat prispevok,ako si ho sformulovala Ty a je rozdiel pisat fanaticky.To je to,co mi vadilo.
Este raz sa ospravedlnujem,ak som sa mojimi linkami niekoho dotkla.
Komisarka Barborka zas sa bavis sama zo sebou?Ten turecky kebab ti zjavne neurobil dobre.Ako si hned vyniesla drogy a prostituciu aj ked o tom nikto nehovoril,takze priznavas ze to su najvacsie problemy na Slovensku v dnesnej dobe.Barborka ty posobis ako dusevne chora, dievca aj si po sebe citas? Ak nie tak skus pochopit to co pisu ini pretoze tvoje reakcie niesu normalne,to som si vsimla uz davnejsie,reagujes tak ako by si nerozumela napisanemu.A protirecis si raz by si zniesla turkov pod ciernu zem a potom tvrdis ze mas turkov kamaratov.Ked tu niekto povie ze zo Slovenska zacina byt skorumpovana kriminalna stoka vdaka tomu ze rodicia sa detom dost nevenuju zacnes tu vyblakovat o islamskom fanatizme.Ty nemozes byt mentalne v poriadku.Pritom sama si priznala ze mas koran nastudovany.No povedz nam,ze ta osral nejaky moslim preto si tu chodis vylievat zlc.Dufam ze z dcer nevychovas prostitutky a drogovo zavisle lebo to ta prve napadlo.haha !Ty nemozes vychovat zo svojich deti nic poriadne pretoze sama si stoka spolocnosti a k tomu dusevne chora.Lutujem tvoje dcery ,urcite ich budes raz predavat ako mnohe slovenky vo Viedni robia.
Anonymný, Štvrtok, 26.2.2009, 13:56
musim konštatovať, že schizofreniou trpiš ty, raz tu píšeš súhlasne s barborou raz proti nej, bohužiaľ my čo máme nejaký nick iný od druhého, sme jasne rozlišitelni čo píšeme a ja v písani barbory nevidím, aby písala raz tak inokedy opačne, stále zastava svoj názor a neprekrúca ako ty ,,Anonymný,, veď keď si tak jasne presvedčená v to čo si, tak si daj trebars nick aj napr: ,, Kebab ,, a nám bude jasne, že si to ty, ale hrať takú hru, že raz im trocha prichválim potom im vynádam to je schizofrenia a to by si sa mala liečiť, inač sa to bude čim ďalej zhoršovať. Uzavrel by som to tak, že ty svoje dcéry môžeš obliekať do ,, burky,, už teraz aby si zvykali aj im vybrať ženíchov nam tu je tripäť sú to tvoje deti, najlepšie ich poslať do Saudskej Arábie tam sa naučia najlepšie ako žiť podľa šarie atď., keď ideš presadzovať ideologiu islamu na Slovensko, ktorá tu bola tisícpäťsto rokov a viac neznama vec, bystrím pozornosť. Dúfam, že Slovaci ako národ sa spametaju a nikdy nedovolia, aby na jeho územi toto netolerantné naboženstvo hlavne čo sa týka k ženam získalo prevahu nad zaužívanou kultúrou. Zakazovať ženam vzdelavať sa, viesť motorové vozidlo, športovať na olympijských hrach a rad ďalších veci a byť len objektom na se.xualne uspokojenie pre svojho muža to dúfam na Slovensku nikdy nebude. Ženy, nie len slovenské, rozmyšľajte či islam je pre vaš prospech, ja si myslím, že nie.
Ahoj Miska!
možno ma niečo napadne, zatiaľ iba prezerám čo sa tu písalo na exile a barbora tu bola osobne uražaná a to sa mi nepačilo, veď argumentujme tu na obranu svojho názoru, ale nie uražkami, také vysadne nepísane právo tu ma iba ,, Alfonz Nekonečný,, ktorého už tak berieme, že iný nebude, ale keď tak budeme písať všetci nema to potom uroveň.
P.S. : Koľko je u teba teraz presný čas?, tu v Europe momentálne 17:45 SEČ
Takže časový rozdiel medzi nami je štyri a pol hodiny, momentalne už je tu vonku tma.
Čítal som na inej téme príspevky slováka žijucého dlhodobo vo Švajčiarsku a som si otvoril web jeho sestry, ktorý tam bol napísaný a našiel som aj članok na serveri SME ako píše o stravovani sa bio potravinami, zaujalo ma to tak ti dam link:
class=“postlink“ href=“http://www.sme.sk/c/2218209/v-kuchyni-so-spisovatelkou-irenou-breznou.html“> http://www.sme.sk/c/2218209/v-kuchyni-s … eznou.html
Ano jeho.
ďalší link:
class=“postlink“ href=“http://www.biospotrebitel.sk/clanok/482-irena-brezna-v-kuchyni.htm“> http://www.biospotrebitel.sk/clanok/482 … uchyni.htm
class=“postlink“ href=“http://www.youtube.com/watch?v=fGMqI7sWfos&feature=related“> http://www.youtube.com/watch?v=fGMqI7sW … re=related, potom je este zaujimave, football under cover, pokial viem, len v saudskej zeny nemozu viest vozidlo, nepoznam krajinu kde je zenam zakazane vzdelavat sa, a to o tom, ze Saudska a sharia je dobry vtip 🙂 vies kto je najvatsi odberatel skotskej whisky ? Saudska arabia, pod lampou byva najvatsia tma, a to teda plati 100 % pre saudsku… A nejdem to viac komentovat, co sa tam vsetko robi… No a este k tomu soferovaniu, sama saudska priznava, ze zakaz soferovania, nespociva z ich nabozenstva, ale ten zakaz je koli spolocnosti. Sice to nechapem, ale tak sa prezentuju, a inac je to tam dost rozpoluplne, niektore zeny tam bojuju za to aby mohli soferovat, a niektore by to brali ako urazku najhrubsieho zrna soferovat auto, namiesto vodica 🙂 Ale ja to vidim tak, ze do tych 10 rokov, asi budu moct.
Tvoja reakcia