dostal, dik.
mali by vymysliet nieco skor na mozog, nie len na zovnajsok. to by si potom videl tie cisla predajnosti po celom svete 🙂
BB,
ta moja zmienka o Slovenskej reputacii v zap. Europe bola len sucastou analogie kde som prirovnaval vnimanie ciganov Slovakmi. Nakoniec, nech je (ta reputacia) akakolvek, vieme, ze Slovaci su rovnako ludia ako ini neslovaci a od inych narodov sa lisia preto, lebo vyrastali v odlisnych podmienkach. A co si o nich ostatni Europania myslia nic na tejto skutocnosti nemeni. Ak ich niektori zapadniari umiestnili do nejakeho cierneho suplika, tak to je len znak toho, ze sa nedokazu na veci divat z nadhladu, pretoze keby tito zapadniari vyrastali na Slovensku, tak by boli taki isti ako ostatni Slovaci. To je, v kocke, vsetko.
Palo,
no chlapce, ak to je pravda, tak potom mas svoje skusenosti s ciganmi! Ani sa nedivim, ze potom tak o nich pises.
Moje su daleko lepsie:
Prva bola asi ked som mal zo 10 rokov a nejaka ciganka s deckom, asi s vnucatom chodila po nasom susedstve (v mensom meste). Ja, samozrejme sprosty ako vacsina chlapcisk v tom veku, som z roztopase hodil smerom k nej nejaku tu skalu. No to som nemal robit! Hladala ma s krikom po pivniciach kde som sa siel zasit, nastastie tie boli prepojene tak, ze som mohol uniknut ktorymkolvek vchodom von. Cez to vsetko vypatrala kde byvam (nejaka suseda ma musela prezradit!) az nakoniec zakotvila u nas. Ja som bol v tom case uz zo kilometer vzdialeny. Ked som dosiel domov, tak som bol riadne spucovany, lebo ta ciganka tvrdila, ze som jej zasiahol alebo skoro zasiahol skalou to decko, tak jej moja mama asi nieco dala. Mama by jej asi stejne nieco dala, lebo bola uz taka povaha…
Asi o 1-2 roky na to, som bol zo 3 tyzdne v nemocnici (zahrnovalo to vianocne prazdniny v 1965), kde bolo na izbe zo 10 ludi, vsetky vekove kategorie, takze som tam bol asi jedine decko. Pamatam, ze vedla mna mal postel asi 40-50 rocny cigan. Ludkovia, citil som sa mimoriadne uzko, pretoze ako decko o ciganoch kolovalo kadeco. Uz jeho odlisny vyzor vzbudzoval vo mne vazne obavy. Bal som sa prichodu vecera a zhasnutiu svetla na noc… 🙂 No, na moje prekvapenie rano som zistil, ze som prezil a vobec nic sa nedialo. Ako dni plynuli, tak som akurat zistoval, ze to bol uplne normalny clovek. Hral s chlapmi karty, choval sa uplne ako ktokolvek iny… V nedelu ked ma nasi prisli pozriet, tak vyslo na vrch, ze to bol nejaky byvaly sused alebo kamarat mojho otca, otec s nim zartoval, spominal ako sa vzrusovali ked hrali niekde na luke futbal ako chlapci. Nez som nemocnicu opustil, tak ten cigan bol jeden z mojich najoblubenejsich na izbe. Dodnes si pamatam jeho priezvisko, pretoze to bolo najznamejsie ciganske priezvisko v nasom meste – Puska (s makcenom).
Ked som mal zo 13, tak chodila v nasom susedstve nejaka starsia ciganka co vestila z dlane (tato bola omnoho sympatickejsia nez ta prva co ma hladala po pivniciach 😉 ). Bola aj u nas. Pamatam, ze trafila dobre niektore veci (napr. ze mamu boleli krize). Mne vyvestila dobru buducnost, viem, ze spomenula tiez priemyslovku. Vtedy mi to pripadalo ako vtip, lebo som sa zle ucil (skola ma absolutne nebavila a nasi ma akosi nemohli prinutit ani pekne ani bitkou). Po ucnovke som vsak nastupoval na priemyslovku a spomenul som si na tu ciganku. Ten zbytok sa tiez vyplnil – skoncil som dobre. Teda urcite lepsie nez mnohi ini Slovaci, zvlast ak vezmeme do uvahy ten „prievan“ po zamatovke.
Ked som mal 17, tak to bol ten cigansky chlapec z decaku, ktoreho som uz spominal. Okrem neho som bol velmi kratko v priatelstve aj s dalsim miestnym ciganom. Kratko preto, lebo som bol pocas sk. roku mimo nase mesto. Tento boxoval za dorast, podobne jeho starsi brat. Pamatam, ze hovorili akosi cesko-slovensky, chovanim pripominali dost Cechov. No sikovni chlapci. Ich sestra bola asi najkrajsie dievca ake som kedy videl. A kedze som vtedy aj ja sportoval a tym asi aj prijatelne vyzeral, tak som mal to stastie, ze som s nou chvilu chodil. Rozisli sme sa lebo ona chcela 🙁 . Asi som nenaplnil jej ocakavania…
Na dalsie osobne skusenosti si nespominam. Teda jedna bola aj tu v USA, taka menej prijemna, ale nic moc, nestoji to ani za detaily.
Chcel som viac, ale nejak ma berie spanie.
emigrant
Ako o nich pisem? Cituj ma prosim ta…
Ked som sa raz na vojne pocas primacu ulieval na osetrovni, tak vedla mna lezal cigan Lakatos z Ciernej nad Tisou. Mal nohu v sadre a neustale si honil. Cez den hraval na gitare, pribelhal sa k oknu, zahral pesnicku a ked na ulici videl nejake dievca, tak na nu zacal kricat polomadarsky: pod hore, zohrom ti na gytar, zaspievame, poj.beme, len pod…dobra sranda. Naucil ma hrat Nevies byt sam od Elanov.
Za par dni prisiel na izbu dalsi cigan, niekde z Horehronia, ten vyzeral desivo a vsetci sme sa ho bali, pretoze s nim prisla povest zurvalca a bitkara. Nejakym zahadnym zposobom sa kazdy den dostal k obrovskej flaske okeny, ktoru vypil a nechal ju stat na nocnom stoliku. Ked prisla vizita, tak na otazku ako sa citi, odpovedal ze dobre, ale je trosku nervozny a ked sa naserie, tak vsetkych pozabija – aj doktora. Za tyzden siel do civilu – pokial to hral, tak to mal dobre vymyslene. Mne to trvalo 7 mesiacov.
Palo, vlastne mas pravdu. Nepises o nich hanlivo ako vacsina Slovakov, ked sa vyjadruju o ciganoch v mediach. Za to ti vlastne patri uznanie.
Namiesto „ako o nich pises“ som mal napisat „ako ich vnimas“. Moja veta teda mala zniet „Ani sa nedivim, ze potom ich takto vnimas“. Mal som na mysli, ze tvoje osobne neradostne skusenosti s ciganmi asi prispievaju k tomu, ze ciganov ako celok nevnimas v zmysle ako ich vnima napr. Drapal, Cerven, Horak, ci ja, ktori na ciganov hladime s urcitym porozumenim. Toto porozumenie prameni s historickych udalosti/danosti/vyvoja, ako bolo velmi pekne vysvetlene menovanymi v ich clankoch a ciastocne aj mnou v jednom z mojich uvodnych prispevkov.
Teda, podstatny rozdiel medzi menovanymi a tebou je v tom, ze ty vnimas ciganov, ich zivotny styl a z neho vyplyvajuce udalosti ako ich vinu, zatial co menovani (a ja) ich vnimame len ako logicky dosledok historickeho vyvoja. Tu sa pripajam aj k Lidune, s ktorou plne suhlasim, ze cigani maju rovnako ako necigani dobrych jednotlivcov a jednotlivcov s pochybnym charakterom, pricom percento dobrych a bezcharakternych bude zhruba rovnake u vsetkych ras/etnickych skupin.
Som si skoro isty, ze ak sa touto problematikou budes v buducnosti zaoberat a ak sa nou budes zaoberat v potrebnej hlbke, tak ze budes mat pre ciganov, konkretne preco su taki aki su, viac porozumenia.
Dalsia oblast kde sa rozchadzame je riesenie. Ty pokladas za spravne riesenie tvrdu ruku. S tym suhlasim len za predpokladu, ze tvrda ruka by bola sucasne rukou SPRAVODLIVOU. Prikladom je obdobie socializmu, ked sa s ciganmi nikto nemaznal ak porusili zakon, na druhej strane im vsak bola poskytnuta prilezitost (praca) pre seberealizaciu. Tato velmi dolezita prilezitost je pre vacsinu z nich dnes nedostupna (z ekonomickych a rasovych dovodov). Co je tiez velmi dolezite, otvorene prejavy rasovej nenavisti neboli za socializmu tolerovane!
Takze dnes by politika tvrdej ruky zlyhala. Riesenie ciganskej otazky by sa preto muselo uberat inym smerom.
emigrant
ty si vazna mimoza:
“percento dobrych a bezcharakternych bude zhruba rovnake u vsetkych ras/etnickych skupin“
cize zo 100 ciganov je 90 normalnych, ako u bielych? ked som bol doteraz vytoceny, po tomto vyroku uz definitivne rezignujem na tuto debatu, pretoze az teraz zistujem, ze som sa nehadal z humanistom, ale zo slepcom /napadli ma aj vystiznejsie slova, ale nechcem ta urazat/. lutujem, ze som vobec niekedy reagoval na tvoje vyroky. a je mi uplne suma-fuk, ako na toto zareagujes /ak vobec/.
tak vela stastia.
drummer
To nema zmysel. Ponukli sme v tejto debate uz hromadu faktov, osobnych zazitkov, zkusenosti atd…a emigrant papagajuje furt to iste. Vobec sa pri tych svojich idealistickych dristoch nezamysli trebars nad tym, kde ma to obrovske mnozstvo ludi, ktori maju s ciganmi negativne zkusenosti, vziat tu toleranciu a pochopenie. Je to hnusna demagogia a pripada mi to tak, ako by sme mali uverit, ze trava je cervena a len si myslime, ze je zelena…to co vidime okolo seba, to sa nam vsetko len zda. Ja som tu napisal osobne a jasne zazitky so Spanielska, naskrtol moznost zarobku ciganov Letanovciach i inde…a on furt tvrdi, ze je im odpierana praca….To fakt uz nema zmysel.
No už som tu zasa. Nebudem už omielať stále dokola, ale viete čo, všetci, ktorí ste tak veľmi presvedčení, že cigáni nestoja o prácu, sú takí a hentakí, priala by som vám byť aspoň pol roka v koži cigána. Potom by ste videli, aké to je. Stále, fakt, skoro stále vás berú tak ináč, než tých druhých. Ja tú kožu nosím, tak viem, o čom hovorím. Mám prácu, mám rodinu, nekradnem. Vy môžete o tejto veci naozaj len diskutovať. Zdravím všetkých, ktorí to s cigánmi myslia dobre.
Liduna
To je mi jasne, ze to musi byt neprijemne – hlavne ked ty sama svojim zivotom k tomu nedavas pricinu. Ale myslis, ze ta verejna mienka vznikla len tak? Ty platis za tu majoritu, koli ktorej sa ludia divaju tak ako sa divaju. Ale urcite sa ti i stalo, ze ta davali za priklad – a to uz je prijemne zadostucinenie. Viem, ze je to voci tebe nespravodlive, preto si myslim, ze jedine riesenie je v zrovnopravnrni v pravach i povinnostiach. Vagabund musi byt vagabund – ci cierny alebo biely – a naopak. A tu zmenu musia predovsetkym chciet sami cigani, potom sa da cosi robit. Musia sa sami chciet vzdelavat, byt dobri v praci atd. Ked vacsina nechce nic ineho, ako okamzitu materialnu pomoc, tak su vsetky snahy zbytocne. Prevychovat jedinca ktory nechce sa da len tvrdou rukou – to plati pre vsetkych ludi, ale emigrant to vetuje. Tu v Spanielsku sa uz ti rumunocigani mohli krasne asimilovat, pretoze aj vyzorovo su skoro rovnaki ako baskovia ci spanieli. Stacilo im po prichode zacat po novom a dnes by ani nikto nevedel, ze su cigani. Oni si sli po svojom a tak su tam, kde su – len koli nim SAMOTNIM – ver tomu, ze ich tu nik nediskriminoval, ani nepoznal. Neni to nezvratny dokaz? Ako mozes niekoho jemne a laskavo prinutit, ked sam nechce? A kto sa s tym ma v dnesnej tvrdej dobe piplat? Vsak sa ma kazdy dost co ohanat, aby sam prezil…
no zas mi neda sa nezapojit.
liduna
napadlo ma jedno porovnanie:
co spravis, ak tvoje dieta neposlucha? /naozaj sa realne zamysli/
myslis, ze je podobny princip aplikovatelny na ludi, ktori robia neplechu /je uplne jedno, akej farby pleti su/?
cigani neposluchaju, ak treba vychovavat zodpovedne deti, vzdelavat sa, vazit si hodnoty, neublizovat, nekradnut. znova sa pytam: da sa princip vychovy neposlusneho dietata aplikovat na celu komunitu? to, co sa deje v rodine, nevie nikto. ak sa to iste deje na verejnosti, tak sme odrazu rasisti, diskriminujeme mensinu a pod. si ty rasistka voci svojim detom? diskriminujes ich? to pochybujem.
tot moja odpoved vsetkym na temu “rasisticke slovensko a diskriminovani romovia“
co sa koze tyka, nespecifikujes, ci v kozi slusneho cigana, ako si ty, alebo v kozi degenerovaneho dementa okradajuceho ludi, trtkajuceho vlastnu sestru, alebo v kozi mafianskeho hajzla z retazou zo zlata na krku, vezuceho vo svojom bavoraku deti do mesta na zobranie? a tych prikladov je neskutocne vela. poviem pravdu, nechcel by som ani jedno z toho.
v jednom ale suhlasim, byt v kozi slusneho musi byt tvrde.
nechce sa ti podelit o nejake osobne zazitky, nech sa pokusime aspon predstavit si to?
pripadne ake riesenie ciganskeho problemu navrhujes ty z pohladu pokrvneho sukmenovca? /maj ale prosim na zreteli, ze oni nepohnu ani prstom, cize vety typu “oni by mali to, alebo ono“ bohuzial nezaberu/
Liduna, dakujem za pozdrav.
Prinasam clanok, ktory bol zverejneny len pred 2 dnami v Britskych listoch. Tym co nemaju radi ciganov ho nedoporucujem citat.
class=“postlink“ href=“http://www.blisty.cz/2007/4/13/art33830.html“> http://www.blisty.cz/2007/4/13/art33830.html
Som tu a zdravím.
Palo, napísal si doslovne: prevychovať jedinca, ktorý nechce sa dá len tvrdou rukou. Prečo si ale myslíš, že všetci cigáni stoja o prevýchovu, alebo si predstav, že by chcel teba niekto prevychovávať, /Palo, nie vychovávať, lebo vychovaný už si, ale ako si ty napísal prevychovávať/.
Drummer, aj ty si udrel klinec po hlavičke, keď si napísal, že cigáni neposlúchajú v tom a v tom a porovnávaš to s výchovou detí. Preboha, zlý príklad, to sú dve neporovnateľné veci, Moje osobné zážitky by vám nič nepovedalí, to by ste naozaj museli byť v tej mojej koži.
Dúfam, že na mňa znova nespustíte, že nebudete zasa nahnevaní, ale píšem to, čo si myslím a nechcem nič hrať.
Emigrant, článok som si prečítala. Je tam toho dosť, mne sa páčil výrok: každý sa musí postarať sám, tak sa stará, ale tak, jak bol vychovaný.
Ešte raz zdravím
„každý sa musí postarať sám, tak sa stará, ale tak, jak bol vychovaný. „
-ale co ked bol vychovany zobrat a kradnut? Tak v tom ma pokracovat a my sa s tym musime zmierit?
„Prečo si ale myslíš, že všetci cigáni stoja o prevýchovu,“ Liduna, ja som take cosi napisal? Co sa teda ma robit s tymi neprisposobivymi a parazitujucimi, ktori nechcu nic na svojich zvykoch menit a po dobrom to s nimi nejde? Treba ich nechat tak, nech robia nadalej zle meno celej rase?
liduna to presne vystihla. ONI SA NECHCU NECHAT PREVYCHOVAVAT, TENTO SPOSOB ZIVOTA IM VYHOVUJE. ale ako vravi palo, mame to nechat tak? alebo kazdy biely ma vyclenit nico zo svojich veci ciganom na volne kradnutie, platit sekom na poste 100 korun mesacne na cigansky problem, lebo ONI SU TAKI A NECHCU BYT INI?!? toto naozaj neviem pochopit.
ponukam vam zazitky cloveka, ktory si toho s ciganmi uzil viac, nez my vsetci dokopy /bez urazky/. jeho blog /vzhladom na niektore vety vyzerajuce ako odpovede/ vznikol ako odpoved “pseudohumanistom od stola“.
Možno by na začiatok bolo dobré vysvetliť, prečo sa vraciam k starému dobrému menu „našich tmavých spoluobčanov“ (prečo si komunisti vymysleli na ich označenie túto frázu?). Dôvod je celkom prostý. Slovo Cigán je staré slovenské slovo a o výbere slov rozhodujú užívatelia jazyka, v tomto prípade Slováci. Cigáni nie sú Slováci, sami tvrdia, že predstavujú národnostnú menšinu, ktorá sa od Slovákov odlišuje napríklad aj jazykom. Nevidím teda najmenší dôvod, prečo by Slováci mali Cigánov označovať cigánskym menom Roma. Oni nás tiež volajú v svojom jazyku Gadžo a nikto z nás proti tomu neprotestuje. Porovnajme to s inými menšinami: ani karpatskí Nemci, ani Ukrajinci nás nenútia, aby sme ich označovali tak, ako sa označujú sami v svojom jazyku, či dialekte. Ale ani príslušníci iných národov neprotestujú, že ich nevoláme tak, ako sa volajú sami: Slovák nehovorí o nikom, že je Englishman, ein Deutscher, un Francais, un Italiano, etc. Myslím si, že toto vysvetlenie je pochopiteľné a celkom postačujúce. Nezaškodí tiež pripomenúť, že sa Cigáni začali nazývať Rómami vo svojom jazyku až v roku 1993 – dovtedy označenie Cigán akceptovali, a dodnes je toto vlastné meno súčasťou slovnej zásoby slovenského spisovného jazyka. Cigáni sa po cigánsky môžu označovať ako chcú, ale nemôžu nútiť Slovákov, ani iné národy, aby do svojho jazyka prijímali cigánske slová.
Slovo Cigán je príbuzné francúzskemu Tzigan, španielskemu Gitano, nemeckému Zigeuner, anglickému Gypsy. Všetky tieto názvy sú odvodené od mena Egypta, ktorý kedysi dávno Cigáni nesprávne udávali ako svoju pravlasť. Cigánsky spôsob života spôsobil, že toto pôvodne neutrálne označenie príslušníkov národa (ja Cigánov nepovažujem za rasu), získalo pejoratívnu konotáciu. Nie je to teda tak, ako to vysvetľujú niektorí Cigáni: že meno Cigán je nepekné, lebo dáva jeho nositeľom príhanlivý význam. Nie meno kazí Cigánov, ale Cigáni svojim spôsobom života pošramotili obsah pôvodne počestného mena. Nemali by sa teda zaň dnes hanbiť. Ak by sme ich ďalších 50 rokov označovali ako Rómov, nezískalo by aj toto umelé meno príhanlivý význam? Obávam sa, že nie v mene je problém.
Aby ma čitatelia nemohli obviňovať, že píšem o tom, čo nepoznám, prezradím im čosi o sebe. Začiatok svojho dospelého života som prežil na východe Slovenska a mal som preto možnosť Cigánov spoznať. Nie že by som sa o to zvlášť snažil, snažili sa o to skôr oni. Pár mesiacov po tom, čo som ešte za éry komunizmu získal byt v obytnom bloku, nasťahoval národný výbor rovno vedľa mňa cigánsku rodinu. A tým začalo moje spoznávanie. V jednoizbovom byte bývali piati, robili však hluk ako celý štadión. Hádam každý druhý deň „prijímali návštevy“ a keď návštevníci odchádzali, počítal som cez „kukátko“, koľko ľudí byt opustilo. Priemerný počet bol blízky dvadsiatke. Dodnes neviem, ako sa tam toľkí mohli pomestiť. Slovenské porekadlo síce hovorí, že dobrých ľudí sa zmestí všade veľa – ibaže nehovorí nič o objeme, ktorý má tých ľudí pojať.
Návštevy to boli bujaré a veselé, a trvali celé noci. Obvykle vrcholili zvadami a bitkami, ktorých obligátnou súčasťou bolo hádzanie rôznych predmetov, vrátane hrncov, do steny oddeľujúcej môj byt od ich bytu. Nad ránom družina zrejme začala pôsobením vypitého alkoholu strácať vedomie a keď som ja odchádzal nevyspatý do práce, oni ogrciavali schodištia a močili vo výťahu. Pokúsil som sa majiteľa bytu slušne upozorniť na dodržiavanie nočného kľudu. Odpoveďou bola séria vulgárnych nadávok, z ktorých najslušnejšia bola „diliňo gadžo“. Volával som po nociach políciu, tá občas aj prišla, prehodila s nimi zopár slov – a odišla. Susedia rýchlo pochopili, kto sa to na nich sťažuje a po odchode polície mi búchali po dverách a stenách. A k nadávkam sa pridala kvalitatívne nová: „ty rasistická sviňa!“
Pred nasťahovaním Cigánov boli ľudia v bloku voči sebe veľmi precitlivelí. Keď som hrával cez deň na klavíri, susedia búchali na radiátor. Zrejme som ich rušil pri sledovaní televízie. Raz v nedeľu na poludnie prišiel dokonca sused bývajúci podo mnou s výhražnou žiadosťou, aby som okamžite prestal hrať, lebo jeho dcéra spí! Po nasťahovaní Cigánov sa táto precitlivelosť stratila: nikto v hlbokej noci nebúchal na radiátory, ani im nešiel klopať na dvere. Pociťoval som to ako diskrimináciu: ja som nesmel hrať na klavíri na poludnie, Cigáni mohli robiť pekelný rámus celú noc. Pýtal som sa toho suseda, či mu teraz rušenie nočného kľudu nevadí. Vadilo mu, ale bál sa hádať s Cigánmi. Jednak by vraj nič nedosiahol a jednak na seba nechcel upozorňovať. Takže voči mne bol ten sused hrdina, mňa sa nebál, ale s Cigánmi sa nechcel špiniť. A po krátkej dobe som i ja začal chápať, že ak chcem minimalizovať konflikty s Cigánmi, nezostáva mi nič iné iba pretrpieť ich orgie, pretože žiadnym konaním nič nedosiahnem. Obyvatelia bloku boli cez deň v práci, Cigáni doma, ktovie čo by nám rasistom mohli vyparatiť …
Jedného dňa sa títo Cigáni odsťahovali a všetci obyvatelia bloku si vydýchli. Netešili sa však dlho – do bytu sa nasťahovali Cigáni iní. Pýtal som sa na bytovom odbore MsNV na vysvetlenie a dozvedel som sa, že ktosi rozhodol, že tento byt je už trvale určený na ubytovanie sociálnych prípadov – teda Cigánov. Táto zmena predstavovala pre obyvateľov bloku krok z blata do kaluže. Noví Cigáni mali asi šesť detí a tie mali rozkošný zvyk opľúvať kľučky bytov a výťahu. Bolo to odporné a nechutné a ja, otec dvoch malých detí, som musel robiť rôzne komplikované opatrenia, aby sa nečistota z kľučiek nedostala na ruky mojich ratolestí a odtiaľ do ich úst. Vedel som, že keby som proti tomuto konaniu ráznejšie zakročil, jeho intenzita by sa iba zvýšila. Raz som sa však predsa neovládol a Cigánčatám som vynadal. Reakcia sa dostavila hneď: „ktosi“ mi začal močiť na dvere a pred dverami vyprázdňovať obsah svojich hrubých čriev. Susedova zásada sa opäť potvrdila: človek nesmie na seba upozorňovať, ak nechce aby si ho Cigáni všímali. Oni majú totiž dosť času na vymýšľanie všemožných pestiev – do práce ani do školy sa neponáhľajú.
Nečudo, že pri takom každodennom kontakte, som si začal všímať Cigánov aj mimo svojho bydliska. Raz som sa viezol v autobuse a na jednej zastávke ich nastúpila celá črieda. Cestujúci im hneď „uvoľnili“ miesta, lebo každý chcel byť od ich zápachu čo najďalej. Na ďalšej zastávke nastúpil revízor a začal kontrolovať cestovné lístky. Keď prišiel ku mne, ukázal som na Cigánov a požiadal ho, aby najprv skontroloval ich, lebo oni lístky určite nemajú. Revízor odo mňa lístok už nechcel, ale Cigánov obišiel. Vtedy som si uvedomil, že ich diskriminuje: správa sa voči ním ináč, než voči ostatným cestujúcim, rasista jeden!
A začal som si uvedomovať, že aj obyvatelia bloku, vrátane mňa, Cigánov diskriminujú: správajú sa voči ním ináč než voči sebe navzájom. Sebe netolerujú takmer nič, Cigánom všetko. Pochopil som, že nás Cigáni označujú za rasistov právom!
Na opľúvanie kľučiek som sa sťažoval na všetkých možných miestach, vrátane mestského hygienika, lebo som celé noci počúval usedavý kašeľ zo susedného bytu a bál som sa: čo ak ide o tuberkulózu, ktorou sú ohrozené moje deti? Dlho sa nič nedialo, až asi po roku Cigáni zmizli a obyvatelia bloku boli pozývaní k lekárovi. Dozvedeli sme sa, že Cigánka zo susedného bytu mala kavernóznu tuberkulózu a rodina skončila v akejsi liečebni. Obyvatelia bloku potom dostali kúru streptomycínu a celý rok sme užívali Nidrazid a odporne kyslý PAS.
Raz manželka zbadala vo vlasoch našej dcérky živé vši. Rozhovor s učiteľkou ukázal, že „z pedagogických dôvodov“ posadila k mojej dcére najhoršiu žiačku triedy, aby sa tá „niečomu naučila“. Tvrdenie mojej manželky, že dcéra dostala vši od tejto Cigánky, učiteľka rezolútne odmietla a označila ho za rasistické! Na druhý deň prišla do triedy kontrola a vši naozaj mala iba naša dcéra – Cigánka v triede nebola … Úsilie učiteľky naučiť Cigánku „niečomu“ nemalo však veľký úspech, lebo tá školskú dochádzku ukončila v druhej triede základnej školy – tehotná. „Niečomu“ sme sa naučili len my – ako odstraňovať vši – i keď sme o takú rekvalifikáciu vôbec nestáli.
Po tuberkulóznych Cigánoch sa do bytu nasťahoval cigánsky hudobník. Všetci obyvatelia sa potešili: mal iba jedno dieťa a chodil vyobliekaný a navoňaný ako nikto v celom bloku. Všetci sme ho mali radi a tešili sme sa, že náš osud sa konečne zmenil. Lenže jemu sa byt zdal primalý a o pol roka si našiel väčší. Vystriedala ho slobodná Cigánka s tromi deťmi. Ako som sa neskôr dozvedel, každé malo iného otca. Ani táto Cigánka nikde nepracovala, a „živila“ sa prostitúciou. Keď som niekedy večer potreboval vyjsť z bytu, musel som sa predierať pomedzi čakajúcich nenavoňaných „zákazníkov“. Aj priatelia ma v tých časoch prestali navštevovať.
Keďže za bývanie táto suseda neplatila, odpojili ju jedného dňa od zdroja elektrickej energie. O pár dní som zaregistroval čulý ruch okolo elektrickej rozvodnej skrine na ktorú som mal výhľad cez „kukátko“. Všimol som si tam pripitého „zákazníka“, ktorý manipuloval s elektrickými vodičmi a z času na čas zasyčal a zaklial – zrejme dostal elektrickú ranu. Ale keď som už ležal v posteli, začul som z vedľajšieho bytu rádio. Vyzrel som z okna a z bytu som uvidel svietiť svetlo. Ráno som zistil, že susedný byt je veľmi neodborne a nebezpečne napojený na môj elektromer. Samozrejme, že som životu nebezpečnú situáciu zlikvidoval ako som najlepšie vedel a utekal som do práce. Keď som sa vracal domov, suseda ma už čakala a začala mi nadávať, označujúc ma za genitálie vo všetkých jej známych dialektoch. Kľúčové v tých nadávkach bolo obvinenie, že som ju odpojil od elektrického prúdu! Ja ju – a od môjho! Na nadávky som samozrejme nereagoval: načo?
O pár dní som pri návrate z práce narazil predo dverami svojho bytu na podguráženú skupinku Cigánov, ktorí „odborne pripájali“ susedin byt na elektrickú sieť. Privolaná policajná hliadka ich odviedla a videl som z okna ako ich za rohom aj pustila – rasisti bezohľadní! O pár dní som porušil zákon tým, že som dvere rozvodnej skrine uzamkol kladkou (rozvodná skriňa má byť z bezpečnostných dôvodov verejne prístupná), za čo mi suseda ešte dlho strpčovala život.
Mám pokračovať? Nie, nechce sa mi. Pokým som sa zo spomínaného bytu neodsťahoval, bolo toho ešte veľa, ale to, čo som tu uviedol, celkom stačí na to, aby som mohol odpovedať autorom stránky Tolerancia, ktorí obviňujú z rasizmu slušných ľudí už len preto, lebo „viac ako 65% z nás by boli proti tomu, keby sa do jeho susedstva nasťahoval Róm“. To si necigáni nesmú už nič ani len želať? V tejto spoločnosti majú všetky práva len Cigáni? Silne mi to pripomína naivné názory združenia Sloboda zvierat, podľa ktorých aj zvieratká majú iba práva, ale už žiadne povinnosti. Ja som Cigánov mal za susedov celé roky a boli to roky hrozné. Nechcel by som, aby sa opakovali a teda patrím medzi tých spomínaných 65%. Ale nie preto, že by mi vadila „farba ich pleti“ – tá mi bola celkom ľahostajná. Nebolo mi však ľahostajné ich správanie, ktoré som popísal. Viem, že všetci Cigáni nie sú takí, poznal som v svojom živote aj slušných (viď aj uvedený prípad hudobníka). Ale takých je nanešťastie málo. Je to moja vina?
Bohu (a Cigánom) milej organizácii s názvom „Ľudia proti rasizmu“ preto na ich sugestívnu otázku „Vieš si predstaviť život v strachu len preto, že si inej farby pleti?“ odpovedám veľmi jednoznačne: áno, viem si to predstaviť celkom živo, lebo som roky v takom strachu žil a bál som sa Cigánov len preto, lebo nie som Cigán!
S Cigánmi som sa občas stretával od detstva a už vtedy som si u nich všimol jednu vlastnosť, ktorá mi dnes pripadá takmer univerzálna: je to bezohľadnosť voči necigánom (vzájomné vzťahy Cigánov ma, samozrejme, nezaujímajú). Svoje detstvo som prežíval v socialistickej ére čakania v radoch a vtedy som sa pri mnohých príležitostiach stretával s tehotnými Cigánkami, ktoré sa ostentatívne predvádzali svojimi bruchami, aby nemuseli stáť v rade. S tým súvisel aj môj prvý drobný konflikt s touto menšinou, keď ma takto chcela jedna Cigánka predbehnúť pri pokladnici kina. Tvrdo som odmietol a dobre som urobil: ten za mnou, ktorý jej vyhovel, potom hromžil keď zistil, že tehotná „nešťastnica“ kupuje lístky asi pre dvadsať ďalších Cigánov stojacich obďaleč, a jemu sa vďaka jeho ohladuplnosti lístok už neušiel.
Tento prípad je, samozrejme, banálny, ale ukazuje plasticky, čo si o sebe Cigáni myslia: považujú sa za geniálne rafinovaných, lebo dokážu zneužiť slušnosť a ohľaduplnosť druhých v svoj prospech. Iste ste sa aj vy stretli v čakárňach lekárskych ordinácií, či pri pokladniciach predajní, s veľmi netrpezlivými a náhliacimi sa (do práce??) Cigánmi, ktorí si myslia, že hlúpymi výhovorkami oklamú sprostých „gádžov“. Divíte sa potom tomu, že si myslia to isté o imigračných úradoch v zahraničí, kde žiadajú o azyl kvôli „rasovej diskriminácii“, čo zdôvodňujú tým, že sa „boja“ útokov rasistov? V zahraničí ich ešte nepoznajú, preto ich berú vážne. Ale aj to čoskoro skončí.
Poznámka: Dobrý príklad predstáv nezasvätených ľudí zo zahraničia o Cigánoch predstavuje naivne idealizujúci a neobjektívny pohľad Kanaďana Dr. Scheffela. Tento pracovník kanadskej vládnej organizácie Canadian International Development Agency (CIDA), hneď po príchode na Slovensko „veľmi rýchlo zistil, že najväčšou prekážkou integrácie Rómov je podozrievanie zo strany ‚bielej‘ väčšiny. Avšak väčšina z ‚bielych‘ nikdy nenavštívila rómsku komunitu“. V celom príspevku, nachádzajúcom sa na oficiálnej stránke CIDA, nenájedete ani náznak toho, že by za čosi mali byť čo i len trochu zodpovední aj Cigáni sami. (Opät postoj typu „Slobody zvierat“: Cigáni – rovnako ako zvieratká – majú iba práva, ale už žiadne povinnosti.) Špeciálne som tam márne hľadal vysvetlenie toho, akým mechanizmom „podozrievanie zo strany bielych“ zvyšuje tak mohutne rast cigánskej populácie. Pri čítaní tohoto dokumentu sa človeku až zdá, že Cigáni predstavujú hádam výkvet ľudstva a vzor správania pre ostatné národy. Takéto romantické názory sú zrejme následkom až podozrivo veľkej rýchlosti, s akou tento bystrý Kanaďan robí svoje „bezchybné“ úsudky. Poznámka: Jestvuje už aj preklad spomínaného príspevku.
Na výzvu vyššie spomínaných udatných bojovníkov proti rasizmu, formulovanú vetou „Podporuj prevenciu rasizmu, posilňuj lásku!“ môžem preto odpovedať: klopete na nesprávne dvere. Ohľaduplnosti a „lásky“ sa dožadujte od nich, nie odo mňa. Nie je mojou povinnosťou „milovať“ nikoho a zvlášť nie takých, s akými som sa stretol. A na otázku „Chceš pokračovať v nekonečnom kruhu odovzdávania predsudkov?“ odpovedám: to, čo som popísal, sú fakty, nie predsudky. Nie ja sa mám meniť, nie ja sa mám prevychovávať – zmeniť sa majú oni!
Popisované skúsenosti sa netýkali Cigánov z osád. Žil som v meste a to, čo popisujem, sa týkalo Cigánov „mestských“ a teda asi aj kultúrnejších. Ale párkrát som sa ako peší turista nechtiac dostal predsa aj do osád. Keď som napríklad jedného letného popoludnia schádzal z Fabovej hole, musel som prejsť cigánskou osadou pri Polomke, o existencii ktorej som ani netušil, pretože nebola vyznačená na turistickej mape. Ale ležala v úzkej doline pozdĺž potoka, takže som ju obísť nemohol. Šiel som sám a Cigánčatá odo mňa drankali koruny. Neodpovedal som a ponáhľal som sa dolu osadou. Dospelí Cigáni na mňa začali vulgárne pokrikovať a obviňovať ma zo skúposti (mali na to zrejme ústavné právo), lebo chúďatám deťom nechcem dať ani korunu. Osada bola dlhá, ja som musel ísť jej stredom, a osadníkov moja „skúposť“ podráždila až tak, že po mne začali hádzať kamene a na úzkom priechode cez potok mi zatarasili cestu, kde so mnou na túto tému zrejme chceli „diskutovať“. Keď som dal najavo svoju rezolútnu neochotu k „diskusii“ pod tlakom väčšiny, začali po mne s opovrhnutím pľuvať. Bol som rád, že ich „spravodlivé“ rozhorčenie nad mojim „asociálnym“ správaním neviedlo k vyťahovaniu nožov. Nesťažoval som sa vtedy na rasovo motivovaný útok – nie som ako oni.
viac na:
class=“postlink“ href=“http://www.geocities.com/ociganoch/“> http://www.geocities.com/ociganoch/
uz len dodam, ze takych ludi ako je on, s konkretnymi zazitkami su na slovensku stovky, mozno tisice. ja s nim plne suhlasim.
nieco pozitivneho, je to tocene v Letanovciach class=“postlink“ href=“http://www.sonybmg.cz/videoklipy.php?video=37M6MkGhj2AUeKG&interpret=166″> http://www.sonybmg.cz/videoklipy.php?vi … erpret=166
Liduna, myslim, ze nema zmysel dalej presvedcovat.
V clankoch, ktorych linky som priniesol bolo popisane dost. Vysvetluje sa v nich, ze cigansky problem je jedna vec a vina ciganov za dany stav je druha vec. Teda, ze toto je komplexnejsia zalezitost. Ludia vsak tieto dve veci casto ztotoznuju.
Ten dlhy clanok uvedeny drummerom je od autora, ktory asi vidi len tie negativa u ciganov, avsak nezamysla sa nad hlbsimi suvislostami, na rozdiel od autorov, ktorych clanky som uviedol. Pisem „asi“, pretoze som ho do podrobna necital, len rychlo presiel (je prilis dlhy).
Palo a drummer su podobne ako vacsina Cechov a Slovakov presvedceni, ze vsetkemu alebo skoro vsetkemu (v ciganskych zalezitostiach) su na vine cigani a ako vidis z doterajsej diskusie, neexistuje ani naznak ochoty zmenit uhol pohladu. Takze, tvoje pokusy o objektivnejsi pohlad (ak tu v nich budes pokracovat) su dopredu osudene na neuspech. Doporucil by som ti preto nechat to tak. Jedine co dosiahnes je svoje vlastne sklamanie. Aspon ja tu urcite koncim.
Ludia veria tomu co vidia a co sami zazivaju. Emigrant, o com nas tu chces presvedcit? Ten clovek od Drummera mal svoje neprijemne zazitky, ktore opisal. Preco sa mal nad niecim zamyslat? Ved cigani sa u neho i u mnoho inych sami zasluzili o ten negativny pohlad. On si nieco zazil, tak comu by mal uverit? Tvojim naivnym tvrdeniam a clankom nejakych humanistov? Alabo vlastnym zkusenostiam?! Som zvedavy, ci by si tu viedol tie naivne kecy, keby si zazil to co on. Odkial sa ma podla teba vziat ta ochota zmenit uhol pohladu? Len tak? Na zaklade par skrabanin? Pre mna by ten uhol pohladu mohli zmenit len sami cigani keby som videl, ze sami maju ochotu nieco zmenit. Je na tom nieco nenormalne alebo rasisticke? Liduna sama mala ochotu nieco zmenit a zmenila to…alebo jej rodicia.
Vies vsimol som si veci ohladu tvojej jesitnosti i tie, ze ti robi dobre, ked si zenami uznavany….Ale to je mozno viacmenej vlastnost kazdeho z nas. Uvedomil som si vsak, ze ti akosi chyba cit. 1 krat to bolo vtedy, ked si rozoberal shot od Terzi! Asi sa to snazis vyvazit tym studiom a teoretizovanim.
Ani nemas ochotu si precitat a precitit skutocne zazitky jedneho cloveka…radsej budes citat nejakych teoretikov. Ale chapem to, ze sa tomu branis. Ved co ak by ta tie zive slova nejako zasiahli…? Ako by si tu nadalej mohol hajit tie svoje teorie? A nestratil by si kredit pred Lidunou? Vies, myslim ze na rozdiel od teba mam citu daleko viac…i k tomu ako sa citi Liduna a som presvedceny, ze Drummer tiez. Ked vsak chces ciganom pomoct, tak mozes i z ameriky. Urcite si mozes najst nejake konto na financnu pomoc – cigani ti urcite budu vdacni…Maj sa krasne.
emigrant
tak ako je to s tym domotanym goetheho vyrokom? k tomu sa moc nechces vyjadrovat, ze?
si typicky priklad teoretika. a k tomu nie len ze neprijmes nazor druhej strany, ale ty ho ani NECHCES POCUVAT /alebo citat, lebo je dlhy!?!/ nechapem, ako vobec mozes v tomto svete existovat s takymto postojom. vyjadrus sa razne a presvedcivo k veciam, o ktorych prijimas len jednostranne nazory, druha strana ta nezaujima, lebo je to dlhe, lebo ti neprehrava pocitac a podobne dristy /neverim, ze ked surfujes po nete, tak nepouzivas nejaky media player na videa. problem nie je v tom, ci ti to funguje, alebo nie, ale ci chces, aby to fungovalo/. stale sa jesitne vyjadrujes, ako si nikto nepozrel tvoje linky na clanky. pozrel som si vsetky, si bud isty, dokonca aj diskusie k nim. ale som si isty, ze tie moje linky /a nie len televizne/ su pre teba absolutne zbytocne marenie casu a energie. tak co potom chces? tvoje prispevky su plne blabolov bez konkretneho nazoru a riesenia, iba kopirujes pseudohumanistov.
tak teda ako je to s tym goethem?!?!?!
Palo, vidim, ze aj nadalej chces odo mna nieco pocut. Sudim tak podla toho, ze tvoj posledny prispevok obsahuje vela otazok.
Tak teda, veta po vete:
„Ludia veria tomu co vidia a co sami zazivaju.“
Ano a je to normalne. Problem je v tom, ze zo svojich skusenosti vyvodzuju nespravne zavery.
„Emigrant, o com nas tu chces presvedcit?“
Uz o nicom. Doterajsia vymena ma presvedcila o tom, ze nieco ako presvedcovanie tu nefunguje. Chcel som (predtym) len ponuknut nieco co by aspon ciastocne pozmenilo pohlad na cigansku problematiku. Vidim vsak, ze som bol naivny, ked som v nieco take dufal.
„Ten clovek od Drummera mal svoje neprijemne zazitky, ktore opisal. Preco sa mal nad niecim zamyslat?“
Ako som spominal, ten clanok som len prebehol. Vychadzam vsak z toho, ze sa jednalo o zdielanie neprijemnych skusenosti s ciganmi.
V prvom rade, skusenosti pisal necigan a o ciganoch. Neprijemne skusenosti maju aj cigani (s neciganmi). Ti vsak o nich nepisu na internete, pretoze internet (az na nejake vynimky) nie je sucastou ciganskej kultury.
K tvojej otazke: Nikto predsa netvrdi, ze by sa mal nad niecim zamyslat. Zamyslat sa mozu len ti, ktori su schopni vnimat zivot okolo seba z nadhladu, nie vsak zo svojho JA. Nemam ani sajnu, ci ten clovek je niecoho takeho schopny.
„Ved cigani sa u neho i u mnoho inych sami zasluzili o ten negativny pohlad.“
Ano, tak ako sa zasluhuju necigani o negativny pohlad ciganov, zakazdym co ich ponizuju, diskriminuju, obcas zbiju alebo zabiju…
„On si nieco zazil, tak comu by mal uverit?“
Neviem comu by mal uverit. Nikto sa predsa nezmienoval, ze by mal niecomu uverit.
„Tvojim naivnym tvrdeniam a clankom nejakych humanistov?“
Neviem ktore tvrdenia mas na mysli a uz vobec neviem preco boli oznacene ako naivne.
„Alabo vlastnym zkusenostiam?!“
Opat: Vlastne skusenosti su nepopieratelne, zalezi vsak aky zaver z nich vyvodime. Ak by mal byt jeho zaver ten, ze vsetci cigani su beznadejne zli, alebo ze na nich plati len bic, tak samozrejme, ze by to bol chybny zaver.
„Som zvedavy, ci by si tu viedol tie naivne kecy, keby si zazil to co on.“
No, dalsia reakcia typicka pre teba a drummera („naivne kecy“) a samozrejme ako predtym, tak aj tentokrat odraza akurat tvoje dusevne rozpolozenie, namiesto toho, aby si sa pokusil vysvetlit co nazyvas „kecami“ a preco su „naivne“.
„Odkial sa ma podla teba vziat ta ochota zmenit uhol pohladu? Len tak? Na zaklade par skrabanin?“
Nikto od nikoho neocakaval „ochotu“. Uhol pohladu sa meni vlastnym rozhodnutim a take rozhodnutie sa opiera o schopnost vnimat fakty s nesubjektivneho stanoviska. Autori clankov, ktorych linky som uviedol, vysvetlovali preco ciganske zalezitosti su take ako su a preco je nespravne hladat vinu za tuto situaciu len na jednej strane (zpravidla u ciganov!). Nadej vidiet veci tak ako ich vidia autori je len u jedincov, ktori su ochotni vzdat sa svojho neciganskeho JA.
„skrabaniny“, to je zas len jeden z tvojich pokusov o zdiskreditovanie ludi, ktori sa svojho neciganskeho JA vzdali. Asi teraz vyzeras vieryhodnejsie…
„Pre mna by ten uhol pohladu mohli zmenit len sami cigani keby som videl, ze sami maju ochotu nieco zmenit. Je na tom nieco nenormalne alebo rasisticke?“
Cigani mozu zmenit uhol pohladu len vtedy ked sa k nim necigani budu chovat ako k ludom.
K tvojej otazke. Neviem ci je to nenormalne; rasisticke to asi nie je, avsak v kazdom pripade to demonstruje neschopnost vidiet cigansky problem v plnej sirke!
„Liduna sama mala ochotu nieco zmenit a zmenila to…alebo jej rodicia.“
Okolnosti, ktorym Liduna vdaci za to, ze neskoncila, tak ako vacsina ciganov a ze jej len obcas niekto namaluje na dom nejaky ten hakovy kriz a pod., nepozname. A preto ich nemozeme porovnavat s jednotlivymi okolnostami, za ktorych vyrastali ti menej uspesni cigani. Tie totiz tiez nepozname.
„Vies vsimol som si veci ohladu tvojej jesitnosti i tie, ze ti robi dobre, ked si zenami uznavany….“
🙂 🙂 🙂 Palo, prestan ziarlit a zbal aj ty niektoru…
Inak, musim ta vyviest z omylu. Je pravda, ze je prijemnejsie diskutovat s niekym, s kym je clovek nazorovo blizsie. Na tomto fore su to casto zeny, s ktorymi som si lepsie rozumel. Tiez je tu fakt, ze mozno 80% ludi na exil.sk su zeny.
No a s tou jesitnostou, to pokladam za chrobaka v tvojej hlave, pripadne za dalsi zufaly pokus o zdiskreditovanie diskutujuceho, ktory ma iny nazor nez je ten tvoj.
„Uvedomil som si vsak, ze ti akosi chyba cit.“
A zase sme len doma! Po kolkykrat sa uz sustredujes na diskutujuceho, namiesto temy… Samozrejme, ze sa zas jedna o subjektivny zaver, pripadne o pokus vyzerat v diskusii doveryhodnejsie, kedze tvoje vlastne argumenty nie su efektivne.
Ak je to ten subj. zaver, uz v minulosti som ti dal na vedomie, ze mi je fuk co si o mne myslis. Napriek tomu to tu zdielas. Takze to bude skor to druhe – pokus vyzerat doveryhodnejsie…
„1 krat to bolo vtedy, ked si rozoberal shot od Terzi! Asi sa to snazis vyvazit tym studiom a teoretizovanim.“
Rovnaka pesnicka… (emigrant je taky a taky…!)
PALO, AK SI SI VSIMOL, JA SA NIKDY NA ZIADNEHO DISKUTUJUCEHO NESUSTREDUJEM. TO VSAK NEZNAMENA, ZE MOJI DISKUTUJUCI SU PERFEKTNI LUDIA. TO, ZE NEPOUKAZUJEM NA TO CO POKLADAM ZA ICH SLABINY (KTORE SU NIEKEDY DOST MARKANTNE) JE LEN SUCASTOU MOJHO STANOVISKA, ZE OPIERANIM SA DO DISKUTUJUCEHO SA NEVEDIE KONSTRUKTIVNA DISKUSIA A TAKTIEZ ZE NIEKTORYCH DISKUTUJUCICH BY SOM MOHOL ZRANIT.
Do tohto stadia si ty vsak ocividne este nedozrel.
Ten tvoj posledny odstavcek… na jeho jednotlive vety radsej uz nereagujem, pretoze z neho akurat tak srsi zlost… Boze, co si v krize alebo si sa len ponahlal… ?!
No nic Palko, nastal cas aby sme urcite ukoncili dalsiu komunikaciu. Nakoniec, vyjadril som sa k jednotlivym bodom tvojho prispevku. Ak chces tak tu nadalej vypisuj ako sa mylim, sustred sa na moje mentalne defekty a utvrdzuj ludi v tom, ze na ciganou len tvrda ruka… Verim, ze to zvladnes, kazdemu neciganovi sa predsa lepsie pocuva o tom, ze chyba je len v tych druhych. Tych, co o tom zapochybuju, moc nebude… aspon nie v dohladnej dobe.
drummer,
ako uz vies, s tebou som uz skoncil, ale kedze som prave venoval Palovi pozornost, tak nech sa trochu ujde aj tebe:
Goetheho vyrok je domotany akurat tak v tvojej palici.
Ak tomu neveris, tak sa spytaj inych diskutujucich. Ti rozumnejsi ti potvrdia, ze Goetheho vyrok, tak ako bol formulovany v Horakovom claku dava uplne rovnaky vyznam s tym ako som ho formuloval ja.
Ak mas s tym stale problem, tak sem odcituj obidva a vysvetli citatelom v com sa lisia.
Na tvoju analyzu sa budem tesit! Bude dokazom tvojej „zdravej logiky“.
Tak do toho drummer!
drummer,
nemal som v umysle sa k tebe vracat, ale koli ferovosti tak ucinim. Taktiez, tak cinim koli inym citatelom, ktorym mozno vrta v hlave ten Goetheho vyrok s tym ako som ho podal ja:
Prave som dospel k zisteniu (az teraz!), ze ten Goetheho vyrok v Horakovom clanku a sucasne aj jeho nasledovne odkopirovanie tebou pred niekolkymi dnami, som cital s prehmatom!
Konkretne: „To cemu NErozumis, nemuzes zavrhnout“
(prehmat je oznaceny velkymi pismenami – NE)
Tak som ho aj uviedol vo svojom prispevku.
Napriek tvojmu vyzyvavemu predchadzajucemu chovaniu voci mne sa Ti tymto ospravedlnujem za moj posledny prispevok (17.4. o 0:05), pretoze som ho pisal stale pod vplyvom toho prehmatu.
Samozrejme, neocakavam, ze teraz svoje chovanie voci mne zmenis, alebo ze by si sa dokonca sam za nieco ospravedlnil. Az taky optimista nie som.
Pre tych co maju zaujem vediet preco mi daval vyznam ten prehmatovy vyrok „To cemu NErozumis, nemuzes zavrhnout“, tak tu je vysvetlenie:
Najskor zhrniem aplikaciu toho originalneho Goetheho vyroku:
Autor Horak si spomenul na Goetheho po tom co studoval kulturu a dejiny ciganov. Toto studium mu evidentne umoznilo chapat ciganov – ich zivotny styl a to preco su taki ako su, uplne inak. Teda Goetheho vyrok mu zisiel na um, ked si uvedomil, ze to hlbsie poznanie ciganov, ktore mu to studium prinieslo, jednoducho nemoze byt ignorovane.
Ako som aplikoval ten prehmatovy vyrok:
Ked som omylom cital „To cemu NErozumis, nemuzes zavrhnout“, tak som tomu rozumel tak, ze autor v case ked este nestudoval kulturu a dejiny ciganov (a teda vnimal tuto etnicku skupinu na zaklade dielcich informacii), ciganom „NErozumel“, t.j. „zavrhoval“ ich (podobne ako zbytok spolocnosti), pretoze veril svojim (v tom case obmedzenym) informaciam o ciganoch, ktore boli obdrzane vyhradne z ich sucasneho sposobu zivota.
Tak som si ten prehmatovy vyrok vysvetloval autorovym priznanim chyby (ze, „zavrhoval“ ciganov v case, kedy im „nerozumel“ alebo vedel o nich len malo).
To len na vysvetlenie. Ci sa moja interpretacia toho prehmatoveho vyroku niekomu pozdava alebo nie, to uz riesit nebudem.
Mrzi ma, ze sa stalo.
Dobrý deň, už som zasa tu. No, chlapi, poviem vám, zasa ste sa do seba parádne pustili. Ale kľudne by ste už mohli aj skončiť. Len jedna malá pripomienka z mojej strany. Palo tvoja veta, že ja som mala ochotu niečo meniť je mylná. Ja som vôbec nič nemusela meniť, ja som taká, takže naozaj, aj keď si to nechceš priznať, máš na všetkých cigánov svoj názor, ktorý ti ja neberiem. Ty ma stále berieš ako cigána a basta, mám taký pocit, že ty nie si ochotný sa na cigánov pozerať inak, ale aspoň máš snahu a dohaduješ sa, keď ti to niekto takto napíše. Chceš byť diskutujúci, ale chceš presadiť stále to svoje. No a Drummer podľa mňa /nechcem mu blížiť,/ ale z jeho príspevkov je viditeľné, že on cigánov nemusí a ja ho presvedčovať o opaku nebudem, to je jeho vec. Nemusí mať každý každého rád. Viem, Palo, že ti to nerobí dobre, ale Emigrant naozaj diskutuje, vôbec nikoho nepresviedča o svojej pravde, ale jeho príspevky len konštatujú určité skutočnosti, ktoré niektorí ľudia nevedia alebo nechcú pochopiť. Neviem, ako by som vám vysvetlila moje pocity, ale poviem vám, sú zmiešané, keď tu sledujem túto diskusiu. Zdravím Vás a čakám spŕšku kritiky na môj príspevok.
Liduna
Mam na VSETKYCH ciganov svoj nazor – to je pravda, na niekoho dobry, na niekoho zly. Ale preco ti vadi, ze ta beriem ako cigana (a basta), ked cigan si a sama sa k nim aj hlasis?
emigrant
V jednom si mal pravdu – ze som to pisal horkou rukou. Ano bol som rozladeny s toho, aky si ignorant a jesita. Ty si nam tu zase hodil hromadu filozofickych vyvodov, ktore vsak znovu ukazuju v com si a cim sa zaoberas. Nemozes alebo nechces vyjst s tej svojej „teoretickej“ roviny a pozriet sa skutocnosti do tvare.
Som zvedavy, ci by si bola nadsena emigrantovym “ diskutovanim“, keby stal na druhej strane…
„No, dalsia reakcia typicka pre teba a drummera („naivne kecy“) a samozrejme ako predtym, tak aj tentokrat odraza akurat tvoje dusevne rozpolozenie, namiesto toho, aby si sa pokusil vysvetlit co nazyvas „kecami“ a preco su „naivne“.“ – Naivne kecy su to preto, ze nemalu absolutne ziadnu moznost realizacie. Je to len prazdne mlatenie slamou, ktore moze byt dobre tak na to, aby si citatelov zaujal svoju vyrazovou obratnostou – nic viac. Nedotykaju sa ma nicim a v porovnani s zivym slovom su len zbytocnym zhlukom pismen.
OK, ano, ludia ziju s predsudkami i ked v mnohych pripadoch moze ist o predsudky podlozene vlastnou alebo aj nevlastnou skusenostou a stanu sa skor usudkami, ale kazdy mame v sebe zabudovany obranny mechanizmus, ktory nas nuti najskor 2x merat, az potom strihat.
Niektori ludia ani nevedia, ze predsudky maju. Ja som napriklad prekvapena, ze je na cate ciganka – Liduna, pretoze doteraz som si myslela, ze cigani vedia pocitac len ukradnut, maximalne predat a nie ho zapnut, alebo ho vobec pouzivat. Je to podobne, ako by nikto neuveril, ze krokodyle dokazu lietat, lebo este ziadneho nepristihli. Az zaplachti prvy, druhy, treti…tisici, uverime vsetci, ze su toho schopni.
Ako som spomenula vyssie, ziadnych ciganov osobitne nepoznam, len z dialky a nikdy som sa Romskej otazke specialne nevenovala, ale ak Liduna (dobry pravopis, inteligentne reakcie, zamestnana…) tvrdi, ze su medzi nimi aj dobri, bolo by dobre keby sa ukazali.
Fakt, fakt som prekvapena, ze sa Liduna dokaze takto prezentovat, ani predsudkovi kolegovia a kamarati mi to neveria, ale vsetci jednohlasne tvrdia, ze by k takymto romom pristupovali normalne. Vsetci predsudkovi a vsetci otvoreni cestnym a pracujucim ludom akejkolvek rasy.
Z predsudkovosti este tolkoto, aby som nevyznela ako pokrytec. Vela poliakov sa dostalo k praci v UK podvodom. Nepravdive CV, sfalsovane certifikaty, diplomy, skoly, posudky, referencie….Pred 2 tyzdnami som sla do nemocnice na odber krvi. Mala som casenku 3. Pan predomnou odmietol osetrenie od polskeho dievcata s lamanou anglictinou a nastojil, aby mu odber vzala stara znama sestricka. Strhla sa hadka, ale vyhral. Urobila som to iste. Vyhrala som a krv mi zobrala stara znama sestra. Dievca mozno uz mala 5 rocnu prax a zobralo krv uz mozno z 1000 polskych zil, ale vlastnou ci nevlastnou skusenostou podlozeny predsudok je svina a zial funguje v nasich mozgoch ako usudok. Dievca, vdaka bratom poliakom so sfalsovanymi priznaniami si bude musiet este vela odskakat, kym sa uchyti. O 3 tyzdne idem na odber znova (a kedze som navyse ihlofobik a pri odberoch panikujem) a som si celkom ista, ze ak sa jej dostanem do ruk, urobim to znova.
Liduna, bolo by zaujimave vediet ako si bola diskriminovana ty, pri hladani prace, ako ta beru kolegovia teraz,, ked uz ta poznaju, zajdu s tebou na kavu, rozdiskutuju pracovne problemy, obracaju sa na teba s doverou…reagujes zvacsa len na chlapcov, ozvi sa aj mne.
Predstavil som si taku situaciu. Ten clovek ktory nasiel pred dverami nasrane, napojili sa na jeho elektriku atd…by stretol emigranta a zufaly by sa mu vyzaloval. No a emigrant by mu na to: „Musis sa na to pozriet z nadhladu! Cital si napriklad clanok od p. Horaka?….Neviem, ale myslim, ze v tej chvili by sa emigrantovi aj uslo…
Palo, jednoducho mi to vadí. Nikto ťa nikdy nebude posudzovať podľa iných bielych, ktorí sú neprispôsobiví,ktorí vraždia, nepracujú a sú aj takí. Tak prečo to musíš robiť ty? A ešte takto, fakt si mi trochu zdvihol adrenalín tvojou vetou o tej ochote, ktorú som mala, čo som ti už vysvetlila. A ešte takto, prečo si myslíš, že keby bol Emigrant na druhej strane, že by sa mi to nepáčilo a vôbec o akej druhej strane hovoríš. Veď Emigrant sa vôbec nezastáva cigánov, on sám nemá s nimi len dobré skúsenosti, ale diskutuje, zdôrazňujem diskutuje a nehľadá stále len to zlé, čo, nehnevaj sa na mňa, ty robíš. A si dosť vzťahovačný, berieš všetko ako urážku, ale nikto to tak nemyslí. Zdravím
Tvoja reakcia